Nyheter

Sterk vekst i Extra og Kiwi, fortsatt fall i Rema 1000

Extra vokser mest av alle norske dagligvarekjeder, med Kiwi hakk i hæl. Rema 1000 har ennå ikke klart å snu den negative trenden.

Publisert Sist oppdatert
Norgesgruppen og Coop fortsetter å ta andeler i dagligvaremarkedet. Det viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen.
Kvartalsrapporten for dagligvarebransjens utvikling i tredje kvartal viser en fremgang på 0,6 prosentpoeng for Coop totalt, mens Extra er vekstvinner med 1,3 prosentpoeng høyere markedsandel.

Målt i organisk salgsvekst (sammenlignbare butikker) har Extra økt salget med 4,7 prosent i hittil i år, fulgt av Coop-kjeden Obs med 3,5 prosent økning. Obs har likevel tapt andeler i markedet, og faller fra 5,2 til 5,0 prosent markedsandel. Med unntak av Extra som vokser og Coop Prix som står på stedet hvil, taper alle de øvrige kjedeprofilene markedsandeler (les: Coop Mega (-0,2), Coop Marked -0,2), Matkroken (-0,1) og Obs).

Totalt sett er likevel Coop svært godt fornøyde med utviklingen.

– Dette har vært nok et utrolig kvartal takket være alle de fantastiske ansatte i Coop. Samtidig har vi respekt for den sterke konkurransen i markedet og lener oss definitivt ikke tilbake, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge i en pressemelding.

Han bemerker også at alle Coops kjeder har høyere organisk vekst enn markedet, og fremhever seg at supermarkedkjeden Coop Mega har en salgsvekst på 1 prosent i et marked dominert av lavpriskjeder.

– Når utviklingen nå sammenlignes med den gode perioden vi opplevde i andre halvdel av fjoråret, er den organiske veksten desto mer imponerende. Ansatte i Coop, som hver dag setter kunden først i alt de gjør, sørger for at vi både får nye kunder og at de eksisterende stadig vender tilbake. I det siste kvartalet passerte vi også totalt 1,6 millioner medeiere, så det er mange som vil være med på vinnerlaget. Vi har fullt fokus på videre vekst og legger til rette for å åpne enda flere butikker fremover, sier Stokke.

Også Norgesgruppen kan smykke seg med solid vekst. Samlet sett går NG frem hele 0,9 prosentenheter og har nå en markedsandel på 43,3 prosent. Størst er veksten i Kiwi som nå har en andel på 21% (+0,9 %poeng), fulgt av Spar/Eurospar med 7,2% (+0,2 %poeng) og Joker 3,8 (+0,1 %poeng). Meny, derimot, går tilbake 0,2 %poeng til 10,5 % markedsandel.
For Rema 1000 fortsetter den negative trenden. Ifølge Nielsen-tallene har Rema gått tilbake 1 prosentpoeng, og har nå en markedsandel på 23,5 prosent. Tilbakegangen kommer til tross for at Rema har etablert flere nye butikker den siste tiden.
Nedgangen innebærer at det nå bare er 2,5 prosentpoeng som skiller Kiwi og Rema 1000, og dagens utvikling tilsier at forskjellen vil være enda mindre ved årskiftet.
Powered by Labrador CMS