Nyheter

Sterkk tro på fruktvann

TRO OG HÅP: Et sikkert tegn på at Ringnes virkelig har troen på en nylansering? At hele administrasjonen står ute i butikken og stabler det nye produktet. Da Imsdal fruktvann ble lansert i begynnelsen av mai, var sjefen sjøl å finne blant kjølereolene hos Jacobs' på Holtet.

Publisert Sist oppdatert

Når Ringnes-sjef Jesper Friis står ute i butikk og fester såkalte neckringers på nye Imsdal-flasker, betyr det at det er en stor lansering på gang. Det er ikke ofte administrasjonen er ute på gølvet, men til jul, og når noe selskapet virkelig tror på skal lanseres, så sendes så mange som mulig ut for å hjelpe til å selge.

- Fruktvannet har vi kjempetro på, derfor er alle med og bidrar. Kantina er stengt i dag, forteller Jesper Friis, som kort tid etter han ankom Jacobs' kunne konstatere at det var bestilt alt for lite av den nye fruktvannserien.

- Her har selgerne kommunisert for dårlig, mener Friis, som synes det er svært nyttig å komme seg ut i butikkene.

Se virkeligheten

- Vi må ut og se virkeligheten, og vi lærer utrolig mye på en sånn dag. Vi ser på logistikkflyten, på om produktene fungerer i butikk, på om de er riktig priset, hvordan pallene er pakket, om butikkene liker oss, vi ser på konkurrentene, snakker med sjåfører og ser på om flytting av tomgods fungerer. Vi kan bare forstå ting vi ser, sier Jesper Friis, som også har sett at koordineringen mellom logistikk og salg må bli bedre. - Vi må begynne å levere tidligere, så butikkene får varene til riktig tid, konstaterer Friis.

Kommer til å bli kopiert

Men dansken erfarer at butikkene som regel er positive når Ringnes kommer med nyheter. - Vi har en god historie på å utvide kategorier. Vi ønsker ikke å kannibalisere, og er opptatt av å ha hurtigroterende produkter. Ting som ikke fungerer, tar vi ut, sier Friis.

Det er han sikker på han slipper med nye Imsdal fruktvann. - Etter seks måneder bør vi kunne se om produktet har en levetid, men i dette tilfellet er jeg helt sikker på at vi har en bestselger, og at flere kommer til å kopiere oss, sier Friis.

Dekker nytt behov

Senior produktsjef Hanan Horsrud anslår at den nye serien vil selge like bra som de smakssatte Imsdal-variantene. Disse står i dag for 40 prosent av Imsdal-salget.

Ringnes forventer å stjele markedsandeler fra brus (sukkerholdig)-, og juicemarkedet.

- Vi bygger en helt ny kategori med denne serien, sier Hanan Horsrud, og forteller nærmere om kildevannet som er blandet med 35 prosent naturlig fruktjuice. Og uten tilsetning av sukker og fargestoffer.

- Dette er et mildere og mer lettdrikkelig alternativ til juice. Nå kommer vi inn i frokost- og lunsjsegmentet, og dekker et helt nytt behov, mener Horsrud.

Joda, Nora har kommet med noe lignende allerede, men i enliters-kartonger. Imsdal-serien er rettet mot folk i farta, og kommer i tillegg i en nydesignet halvlitersflaske.

Imsdal fruktvann kommer i smakene eple og mango/fersken. Begge variantene kommer med og uten kullsyre.

- Uten kullsyre til frokost, og med kullsyre til lunsj, forklarer Horsrud.

Powered by Labrador CMS