Nyheter

Sterkt fra Norgesgruppen

2012 ble et nytt sterkt år for Norgesgruppen med rekordomsetning, rekordresultat og økte markedsandeler. Konsernet fikk en omsetning på 62,08 milliarder kroner, et driftsoverskudd på 2,57 milliarder kroner og før skatt ble det igjen et overskudd på 2,27 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Resultatmarginene er under kraftig press, og alt tyder på at det også fortsetter inn i 2013. Derfor er det viktig for Norgesgruppen å øke volumene i dagligvare og de andre salgskanalene, i den viktige distribusjonskanalen og i konsernets egne leverandørbedrifter. Butikkvirksomheten bidro med 1,021 milliarder kroner av konsernets driftsoverskudd, det er en liten nedgang fra året før.

Sterk vekst - svakere resultatRegnskapet som ble lagt frem onsdag ettermiddag viser at annet halvår bidro med 970 millioner kroner av rekordresultatet før skatt. Det bekrefter marginpresset og den økte konkurransen. I tillegg har Meny et noe svakere resultat på grunn av den sterke veksten, og påfyll av nye butikker. Det presser også resultatet som ble lagt frem. Konsernsjef Tommy Korneliussen er fornøyd med utviklingen slik markedet har utviklet seg. Omsetningen økte med 5,9 prosent, driftsresultatet økte med 4,6 prosent og resultatet før skatt økte med 5,2 prosent, og konsernet har en kontantstrøm på sterke 3,89 milliarder kroner!

I vekstDagligvarerapporten 2013 fra Nielsen som ble lagt frem tidligere i dag har ikke akkurat lagt en demper. Norgesgruppens kjeder i lavpris, supermarked og nærbutikk er i god vekst, og Meny og Joker topper vekstlisten i en fallende del av markedet, samtidig som Kiwi har bitt godt fra seg i lavprisklassen. Alle har vekst bortsett fra Spar/Eurospar som har uendret markedsandel. Norgesgruppen fikk en samlet markedsandel på 38,5 prosent, opp 1,1 prosentpoeng. Tar man bort bruddet med Bunnpris er det all time high for markedslederen i dagligvare.

Fornøyd med karakterbokenKonsernsjef Tommy Korneliussen kaller den årlige Dagligvarerapporten fra Nielsen for «karakterboken», og han var ikke akkurat misfornøyd med årets karakterer. I tillegg kommer sterke posisjoner i servicehandel og storhusholdning.- Vi er totalvinneren i årets karakterbok. Det neste målet er en markedsandel på 40 prosent i dagligvare. Det bør skjer innen to år, sier Tommy Korneliussen til Handelsbladet FK. Det drypper også godt på aksjonærene som får utbetalt et utbytte på 466 millioner kroner, 11 kroner per aksje. Det er en krone mer enn året før.

Dagrofa sluttføres i maiUnder pressekonferansen i ettermiddag ble det signalisert at kjøpet av aksjene (55 prosent) i danske Dagrofa blir sluttført i mai dersom det danske konkurransetilsynet godkjenner kjøpet. Norgesgruppen skal ifølge avtalen eie maksimalt 50 prosent av aksjene, og kjøpmennene blir invitert inn på eiersiden. Planen er å bygge opp et dagligvarekonsern etter modell fra Norgesgruppen, med Tommy Korneliussen som styreleder. Det danske konsernet har en omsetning på cirka 20 milliarder danske kroner. Norgesgruppen er allerede på plass i det danske markedet med Kiwi, også det i eierallianse med Dagrofa.

Powered by Labrador CMS