Nyheter

Sterkt kritiske til nytt lovforslag

Regjeringens forslag til det nye markedsføringsforbudet møter sterk motstand hos leverandørene, skriver Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

Direktør i Bryggeriforeningen, Petter Nome, mener det er en skremmende formyndertankegang som ligger til grunn for forslaget .

– Regelverket som er lagt frem er de mest ekstreme markedsføringsrestriksjonene som er lansert i et demokratisk land. Jeg er forundret over at helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen ikke har satt seg inn i hva hennes egen forvaltning har kokt sammen. Hvis vi tar dem på ordet, må Cola-nissen og en lang rekke sponsinger av barne- og ungdomsidrett forbys. Og i praksis står vi overfor et totalforbud av all reklame for «usunne» produkter fordi det finnes ingen arenaer som er skjermet for ungdom mellom 12 og 18 år, sier Nome til Dagens Næringsliv.

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Norge er enig.

– Vi må forholde oss til det som står i forslaget til forskrift. All markedsføring som en 17-åring kan se, kan være forbudt. Staten vil i praksis ha samme totale reklameforbud for søtsaker som for tobakk og alkohol. Ungdomsidretten vil miste flere titall millioner kroner. Jeg er overrasket over hvor ekstremt høringsutkastet er, sier Rømmerud til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS