Nyheter

Sterkt salg i rå Rimi

TEMPO: Veksten bare fortsetter hos en av landets eldste Rimi-butikker, på Lysehagan i Oslo. Tre år etter reåpningen har den fremdeles en fart på 18-19 prosent over fjoråret. Suksessen skyldes utvidet åpningstid, gratis barnepakker, brødgaranti og stort fokus på frukt og grønt, ifølge franchisetaker Matthias Melby.

Publisert Sist oppdatert

Rimi-kjøpmann Matthias Melby synes ikke det er noe morsomt at kjeden har mistet markedsandeler, men han er godt fornøyd med grepene Rimi har gjort den siste tiden. De har bidratt til nye kunder og økt salg.

- Jeg kan ikke huske at det har vært så bra fart i Rimi som det er nå, sier Melby, som har jobbet i Ica i ti år, sist som avdelingsleder ved Ica Maxi Sjølyst.

- Rimi gjør mye bra, med gratis barnepakker - som er en suksess - større fokus på bleieavtalen, brødskjæremaskiner i alle butikker og brødgaranti. Det har i hvert fall gitt oss flere kunder og økt omsetning, sier Melby.

Spesielt barnepakkene, som kundene kan bestille på nettet og hente gratis i butikken, synes han er et flott påfunn. - De som henter dem, handler gjerne litt ekstra, også. Da har vi kanskje fått en ny kunde, sier Melby.

Pluss 5 millioner

Men det er ikke bare kjedens innsats som gjør at Melby i år ligger an til en vekst på fem millioner kroner. Franchisetakeren, som sammen med kompanjong Espen Sørvig også eier Rimi Ullevål og Rimi Storo, har drevet god butikk lenge, og vet hva det lønner seg å satse på. - God drift er jo selvsagt viktig, men vi satser på skikkelig varetrykk, lite utsolgt, ansatte og service, og en god frukt- og grøntavdeling, sier Melby til Handelsbladet FK

Med en frukt- og grøntandel på hele 12 prosent ligger han i landstoppen i kjeden. - Jeg har en egen avdelingsleder på frukt og grønt som har jobbet med kategorien i mange år, blant annet i Ica Maxi. Han har tatt eierskap i avdelingen, og det gir resultater. Han er veldig flink på varetrykk, rullering og å følge sesongen, og til å få frem impulsprodukter, sier Melby. - Man må tørre å satse litt, mener franchisetakeren.

God service og hyggelige ansatte må også være på plass i en god butikk. - Det er en utfordring, arbeidsmarkedet er ikke veldig bra her, men jeg har en fin gjeng her nå, og et lederteam som har vært stabilt over lang tid. Det er viktig, sier Melby.

Nytt lokale

Butikken på Lysehagan var stengt i halvannet år da Ica rev den ned for å bygge opp ny og større. Det var et savn for mange kunder, som nå er glade for å kunne boltre seg på 600 kvadratmeter, 500 mer enn i de gamle lokalene. - Men det har tatt litt tid å få alle kundene tilbake. Fortsatt kommer det noen som ikke kan huske at butikken var så stor og fin, sier Melby.

Men så lenge han hele tiden øker, er det et tegn på at de som finner tilbake fortsetter å handle der, og at også nye kunder stikker innom. - For to år siden omsatte vi for 29 millioner, i fjor lå vi på 35, og i år ligger vi an til 40 millioner. Kanskje havner vi på 50 om to-tre år, sier Melby.

Sommeren er stille på Oslos vestkant. - Da detter vi 40 prosent, sier kremmeren.

Men utvidede åpningstider veier godt og vel opp for det. Nå holder Melby åpent til 22 på kveldene, det har gitt en vekst på 5-10 prosent den siste timen. Men å holde oppe fra 7 til 23, som mange Rimi-butikker har gått over til, ser ikke Melby som nødvendig på Lysehagan.

Powered by Labrador CMS