Prising er et problem i mange butikker i Oslo. Men ikke i denne Rema--butikken på Brattlikollen. Arkivfoto: Spirit Gruppen

Nyheter

Stikkprøver viste slurv med prising av matvarer

Stikkprøver Forbrukerombudet har gjort i sju dagligvarebutikker i Oslo viste at flere butikker slurver med prising av varene.

Publisert Sist oppdatert

Oslo (NTB): Mange varer manglet pris eller hadde en annen pris i kassen enn hyllemerkingen. Stikkprøver viste at plakatprisen på flere varer ikke samsvarte med prisen i kassen. I tre av butikkene var det avvik i positiv eller negativ retning på hver femte vare som ble sjekket. I to butikker var det ikke oppgitt pris på alle varene i vareautomatene.

I fem av de sju butikkene manglet det pris på over 20 varer. De fleste av varene som manglet pris, befant seg i promoteringsstativer eller i stativer ved kassen.

– Tilsynet viste at selv om butikkene stort sett gir kundene prisinformasjon, er det fortsatt slurv og mangler. Butikkene skal oppgi korrekt pris på alle varer på en tydelig måte, slik at kunden kan se hva varen koster før de legger den i handlekurven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

De sju butikkene har fått frist til 19. september med å rette opp i manglene. (©NTB)

Powered by Labrador CMS