Nyheter

Stolt av mine ansatte

I livet mitt som butikksjef har jeg opplevd å få mye ros for mine ansatte fra kundene, men historien jeg fikk fortalt av en ny kunde i forrige uke, kommer jeg til å huske for alltid.

Publisert Sist oppdatert

For et par måneder siden, på en helt vanlig mandag morgen, snakket jeg med en av mine ansatte om hvordan helgene våre hadde vært. Min helg var en helt vanlig helg med lesing og øvelsekjøring, sa jeg, og spurte om hans. Jo, han hadde reddet livet til en voksen mann på fotbaltrening dagen før! Han fortalte om sine opplevelser den dagen og at han var veldig glad for at han et par uker før hadde vært på hjertestarter- og førstehjelpskurs.

Den dagen var jeg glad og stolt over at han var til stede i rett tid og reddet et menneskes liv. Og en dag forrige uke ser jeg at han går sammen med en mann i butikken som holder en hånd rundt skulderen hans og begge smiler fra øre til øre. Så kommer den ukjente mannen og håndhilser på meg og sier: «Hei Olga, jeg må fortelle deg noe. Hadde ikke Samir vært til stede og kunnet førstehjelp, så hadde ikke jeg levd nå. Jeg husker ikke noe av den dagen men på sykehuset fortalte legene meg at årsaken til at jeg lever er den «engelen» som gjorde alt riktig uten mens ambulansen var på vei. Han er min gud, Olga, og jeg kan ikke takke ham nok for det han gjorde. Jeg vil med glede være deres nye kunde fra nå.»

Jeg ble rørt til tårer av historien hans, men ble samtidig veldig stolt i det øyeblikket. Man vet jo at hjertestans kan ramme alle, uansett alder og uten forvarsel. Og det kan skje når som helst med arbeidskolleger eller kunder på arbeidsplassen. Og jeg vet at i min butikk har jeg et menneske som kan dette, og har gjort det og faktisk reddet et liv!

Jeg skal selv melde meg på et slikt kurs, slik at jeg kan være til stede om noe skulle skje. Fordi alt vi gjør og alt vi lærer handler om mennesker og hvem vet - kanskje er det du som neste gang skal redde et annet liv...

Olga

Powered by Labrador CMS