Nyheter

Stor nedgang i servicehandelen

Nielsen-tall fra første kvartal viser en nedgang i kiosk- og bensinmarkedet på hele 11,7 prosent. Narvesen går imidlertid mot strømmen, og kan vise til en vekst på 2 prosent.

Publisert Sist oppdatert

I november i fjor rustet Reitan Servicehandel (RSH) seg på motgangstidene ved å si opp deler av administrasjonen, resultatene var svake - og optimismen ikke altfor høy etter flere spådommer om kioskdød og nedgangstider for KBS-markedet. Årets første måneder viser stikk motsatt retning for kioskkjeden, og Narvesen går mot strømmen når kjeden nå øker med 2 prosent.

- Vi vet jo at Narvesen er som en institusjon i Norge å regne, med sine mer enn 100 år i markedet. Narvesen-kioskene drives lokalt av lokale, dyktige kjøpmenn, de tar vare på kundene sine, og har også modernisert seg de siste årene. Det er nok de store årsakene til suksessen, sier Magnus Reitan.

Det er spesielt på fastfood Narvesen har spist seg fra konkurrentene. Der andre kiosker og bensinstasjoner har hatt en signifikant nedgang, med total markedsutvikling på -8,73 prosent (kilde: Markedsfakta 1/2009), har Narvesen nå en andel på 46,8 prosent av all fastfood. For første gang siden 2007 er Narvesen størst i landet på pølser.

Powered by Labrador CMS