Nyheter

Stor omsetning og god inntjeni

En av de viktigste avdelingene i butikken er meieriavdelingen. De aller fleste kundene bruker en eller flere meierivarer hver dag. Lønnsomheten i varegruppen er meget god, og varene har en høy omløpshastighet.

Publisert

Varegruppen skaper mersalg, og håndteringskostnadene er lave i forhold til andre varegrupper. I dag utgjør meierivarer ca. 13 prosent av den totale omsetningen, mens den bare opptar 4,8 prosent av det totale salgsarealet. Varegruppen har lave driftskostnader og genererer derfor høy lønnsomhet.

Lønnsomhet15-16 prosent av overskuddet i en fullsortimentsbutikk kommer fra meierivarene. I lavprisbutikkene kommer ni-ti prosent av overskuddet fra disse varene. Kategorien meierivarer er også blant de varegrupper som vokser raskest. Tilpassing til nye trender i forbruks- og handlemønster skjer raskest som en følge av hyppig produktutvikling og en endret konkurransesituasjon

Lavere investeringerDet er en myte at meierivarene krever store kapitalkostnader. Investeringene i kjøleutstyr kan virke høye, men høy omsetning på liten plass gir lave kapitalkostnader målt i prosent av varegruppens omsetning.Det har vist seg at investering i inventar og utstyr er ca. 14 prosent lavere for meierivarer i forhold til alle varer målt i forhold til omsetning pr. krone.

Liten arbeidsinnsatsDagens salgsplass er for liten i forhold til omsetningen av meierivarer. Lønnsomheten for meierivarer kjennetegnes av at varegruppen krever liten arbeidsinnsats i forhold til omsetningen, det vil si høy arbeidsproduktivitet.Enkelte av meierivarene er produkter som de fleste forbrukerne har på handlelisten. Utfordringen er derfor å åpne forbrukernes øyne for hele produktspekteret som finnes i varegruppen.Det er viktig å utforme meieriavdelingen slik at den blir spennende og innbydende slik at forbrukeren bruker lenger tid i butikken og forhåpentligvis handler flere produkter.

Powered by Labrador CMS