Nyheter

Stor vekst for matspesialiteter

Salget av matspesialitetar økte med 13 prosent til 2,6 milliarder kroner i fjor. Matmerk-direktør Nina Sundqvist mener mer spesialitetmerking av kjøtt- og matvarer kan være en vei ut av skvisen bransjen opplever.

Publisert Sist oppdatert

– Spesialitetmerking kan gi høyere priser, sier Sundqvist ifølge Nationen.

– Prisene på kjøtt generelt går ned, men omsetningen av matspesialiteter øker langt mer enn markedet generelt. Spesialitetmerket er et kvalitetsstempel som kan gi maten merverdi. Produsenten kan få mer igjen for god kvalitet, noe som kan gi bedre inntjening, sier Sundqvist videre.

Under Kjøttfagdagen tirsdag, la Matmerk-direktøren frem tall som viser at omsetningen av norske matspesialitetar økte med 300 millioner kroner i fjor. Samlet ble omsetningen på 2,6 milliarder kroner en oppgang på 13 prosent fra 2010. Året før var omsetningsveksten på 7,3 prosent.

– Matspesialitetar økte langt raskere enn markedet generelt, og slik har det vært i flere år, sier Sundqvist.

Powered by Labrador CMS