Nyheter

Store vyer for smågodt

FREDRIKSTAD: Brynild Gruppen satser på merkevarebygging og innovasjon i kampen om godterikundene. - Vi har vært for opptatt av volum, sier adm. direktør Karsten F. Hansen til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Brynild, Minde, Dent og Den Lille Nøttefabrikken, inkludert merket Michaels Farm, er blinket ut som prioriterte merkevarer i den nye konsernstrategien. Nå ryddes det i hyllene etter mange store oppkjøp og en kultur som har vært for volumorientert. Det betyr innovasjon, nye produkter, mer markedsføring, kostnadskutt og en mer effektiv produksjon.

- Hele organisasjonen har fokus på merkevarebygging og innovasjon. Vi har etablert et internt innovasjonsstyre for å sørge for at det vi gjør er markedsorientert og tverrfaglig forankret. Det er nye produkter som vil ta veksten fremover, sier Karsten E. Hansen.

NYHETER

Den Lille Nøttefabrikken, som ble kjøpt i 2003, får en sentral rolle på fremtidslaget. Nøttefabrikken gjør nemlig at Brynild er i posisjon i vekstmarkedet for sunnere produkter. Produksjonen er flyttet fra Oslo til Fredrikstad, og salget av nøtter, snacks og tørket frukt har tatt av de siste årene. I høst kommer det flere nyheter fra innovasjonsarbeidet, som nye varianter med Trigger energi-bar. I tillegg til butikkene, er også treningssentre en salgskanal for Trigger-konseptet.

Samtidig skal posisjonen som godterileverandør sikres. I tillegg til egne produkter representerer selskapet også flere store utenlandske merker i det norske markedet, som Kinder, Anthon Berg, Bonbon og Repsil.

VERDIVEKST

Nye salgskanaler til tross, har dagligvarehandelen 75 prosent av salget, og andelen er økende. Eksponeringen i butikkene skal fornyes som en del av snuoperasjonen.

- Vi tror at markedet for godterier vil være stabilt i årene fremover når det gjelder volum, men verdien kommer til å øke. Verdiveksten vil være drevet av nyheter. Vi ser at det er stor betalingsvillighet hos forbruker for små tilleggsverdier, sier Hansen.

Markedsmålinger fra ACNielsen viser at Brynild Gruppen har 14 prosent av godterimarkedet, bare Nidar og Kraft Foods er større. I markedet for nøtter og snacks er andelen betydelig større. Sjokoladeprodukter fra Minde har også en sterk vekst, ifølge ACNielsens målinger. Salget har økt med 30 prosent, drevet av nyheter som er lansert i 2006 og 2007.

Et eget datterselskap tar seg av det svenske markedet. Også der er det mer sunne produkter fra Nøttefabrikken som tar veksten, med Coop og Ica som de to største kundene.

Powered by Labrador CMS