Nyheter

Størst på spill

FYLLINGSDALEN I BERGEN: På de travleste lørdagene i årene, betjener spill-ekspert Ann-Kristin Pedersen i snitt to kunder i minuttet hele dagen. Ingen andre selger mer spill enn Tippeboden Oasen. Og i motsetning til spillutviklingen ellers, øker butikken hvert eneste år.

Publisert Sist oppdatert

Mens Norsk Tipping taper omsetning, er trenden helt motsatt for Norges største tippekommisjonær. Tippeboden på Oasen senter i Bergen økte sist år med over 12 prosent på Norsk Tipping-spill, og omsatte i fjor for nærmere 400 000 i uka. Pluss 200 000 i uka på Rikstoto.

- Vi blir litt skuffa hvis vi havner under 600 000 i omsetning på ei uke, sier Ann-Kristin Pedersen, spilleksperten som ikke vil høre snakk om å ta inn tilleggsprodukter som pølser, kaffe eller aviser i kiosken.

- At vi har konsentrert oss om kun å selge spill, tror jeg er en av årsakene til at vi er blitt så store, sier Pedersen, som deler lokale med en Mix-kiosk.

- Hit kommer folk for én ting, de vil spille, og da skal de slippe å stå i kø og vente på noen som skal ha pølser eller andre ting, legger Pedersen til.

ÅRETS KOMMISJONÆR

Hun er egentlig førskolelærer, og har ikke rukket å bli eldre enn 27, men danker likevel ut alle andre kommisjonærer både hva gjelder omsetning og vekst. I 2006 ble kiosken kåret til Årets kommisjonær av Norsk Tipping, den eneste som har vunnet to ganger.

At hun greier å øke såpass fra år til år, har ikke Pedersen noen kjempegod forklaring på, men tror det blant annet henger sammen med god kundeservice og høy kompetanse blant de ni som jobber sammen med henne. - Det er våre konkurransefortrinn, og det er den menneskelige kontakten mange søker, sier Pedersen.

LØRDAG STØRST

Også spill har sine helt klare se songperioder. Dagen etter trygdeutbetalingen er for eksempel stor hos Tippeboden. Det samme er jula, som er den desidert beste tiden i året, og sommeren, når folk får utbetalt feriepenger.

Men lørdag er absolutt den beste dagen i butikken. O Rundt 30 prosent av omsetningen kommer da. Da er det fire på jobb, og kø i alle kasser, pluss en hel gjeng med faste og svært lydhøre spillere som heier og roper og følger med på løp på storskjermen i butikken.

Og selv om snittomsetningen per kunde ikke ligger på mer enn 100-lappen, er det mange som spiller for ganske mye. Den største lørdagen hun har hatt, omsatte Ann-Kristin for over 200 000. - Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, det er et utrolig godt miljø her, det skjer noe hele tida, sier Pedersen. ling. Vi må gi dem noe de ikke får på nett, og bli enda flinkere til å trekke dem inn i butikken, sier Pedersen, som selv tar initiativ til å henge opp plakater, lage andelsbrev og arrangere tippekonkurranser.

Og til tross for den negative tendensen på spill generelt sett, ser Pedersen lyst på fremtiden. - Butikken har stort potensiale, det er fortsatt

KONKURRANSE FRA NETT

Hun anslår at nesten 90 prosent av kundene er faste. Men det er de resterende ti som er utfordringen, det er de hun må jobbe for at skal komme tilbake. - De vanskeligste er de yngre spillerne, som er vant med å spille på nett. Derfor er det så viktig med kompetanse og kundebehandmye vi kan gjøre for å øke ytterligere. Det første målet vårt må bli å nå 25 millioner på tipping, sier 27-åringen, som foreløpig ikke har noen planer om å finne seg jobb i skoleverket.

- Den dagen motivasjonen er borte, er det noe å tenke på, men når jeg trives så godt som jeg gjør nå, og butikken går så bra, så ser jeg

ikke noe grunn til å begynne med noe annet. Lærer har jeg god tid på å bli ennå, sier Ann-Kristin Pedersen.

TIPS: Er du spesialist, eller kjenner du noen som er spesielt flinke på et produkt eller en varegruppe? Tips oss på tips@handelsbladet.no

Powered by Labrador CMS