Nyheter

Stort drikkevareslipp

Det skorter ikke på drikkenyheter i lanseringsvinduet i mai. Nå kommer Corona for første gang på boks, Battery er blitt større, Burn mindre og vann kommer i stadig nye smaksvarianter.

Publisert Sist oppdatert

Coca-Cola kommer med nyheter både på energidrikk og vann denne uken, og satser spesielt tungt på Bonaqua-merket. Bonaqua og Røde Kors har gått sammen om kampanjen «3 liter vann til Afrika». For hver flaske Bonaqua som selges, donerer prosjektet tre liter rent drikkevann til Afrika. Målet for kampanjen er å donere 40 millioner liter i 2012. Coca-Cola lanserer samtidig Bonaqua Mango-Guava uten kullsyre i både 0,5 l og 0,7 l.

Burn Blue Refresh, som ble lansert i fjor sommer, lanseres i dette vinduet på 250 ml boks. – Den innbydende størrelsen vil rekruttere mange nye energifans, tror Vibeke Hansen i Coca-Cola Enterprises.

Drikkeprodusenten kommer også med et nytt tilskudd i Urge Intense-serien: Urge Intense Inferno, med smak av appelsin.

Større Battery fra Ringnes

Ringnes satser også videre på energidrikk, men går for større forpakninger. Nå lanseres Battery i pint-størrelse (568 ml). – Timingen er perfekt nå like før høysesong, og den kommer til å gi god verdi for kjøpmannen, sier produktsjef Karine Hofseth Thorsen.

Ringnes kommer også med Battery 0,33 i multipack. – Vi tror den nye sixpacken kan bli en slager i sosiale sammenhenger, og at den nye forpakningen kan øke salget fredager og lørdager, sier Thorsen.

Også på Imsdal og Farris skjer det ting. 1. mai kommer Imsdal Markjordbær og Farris Bris Bringebær & Granateple.

– Vi opplever et sug fra markedet etter flere, mer naturlige smaker, samt hyppigere innovasjoner. Nye smaker er triggere for prøving – selv for de som i dag ikke er så glad i smakssatt vann eller kullsyrevann, sier produktsjef Christine Nygaard-Andersen i Ringnes.

Ingefærøl fra Hansa

Hansa Borg Bryggerier lanserer i mai Schweppes Ginger Ale på det norske markedet, og kommer samtidig med ny design og forpakningsløsninger på en rekke av sine alkoholholdige varianter. Hansa Sommerøl har fått ny design der konseptet og tanken bygger på hvordan nordmenn er så opptatt av været, og Grevens Skogsbær kommer i sommer i en 4-pakk kurv. Hansa har også redesignet boksen på sitt Premium-øl, og kommer 1. mai samtidig med en ny Hansa Premium engangsflaske i 6-pakk kurv. Og Heineken er igjen ute med sin 5-liters Draught Keg med tappekran. Kegen har fått ny design siden sist, der forbrukeren blant annet kan benytte seg av et termometer, som skal sikre at produktet serveres kaldt.

Corona på boks!

Starten på 2012 har vært svært positiv for Mexicos største ølmerke. Corona Extra har hatt en salgsvekst på over 20 prosent i første kvartal i år. – Dette er vi selvfølgelig fornøyde med, men vi slår oss ikke til ro med dette. Corona Extra skal vokse mye mer i Norge, sier Steffen Storm Olsen.

Det skal blant annet gjøres ved lanseringen av Corona Extra på boks. Norge er det første land i Europa, Midtøsten og Afrika som lanserer Corona Extra på boks. – Nå når vi ut til en ny kundegruppe. Vi sikter mot å etablere oss blant Norges 15 mestselgende boksøl, sier Storm Olsen.

Båtøl fra Aass

Redningsselskapet har sammen med Aass Bryggeri utviklet et et alkoholfritt båtøl. Båtølet er et strågult øl med «balansert sødme og avstemt bitterhet», brygget på de samme råvarene som forbindes med sommerens lyse ølsorter. Aass Uten Spesial er også brygget for å passe godt sammen med fisk og skalldyr. Som del av samarbeidet vil én krone per solgte flaske gå til Redningsselskapet. – Ved å gi én krone per solgte flaske, spleiser vi i praksis med båtfolket på deres egen forsikringspremie, gjennom noe hyggelig, sier adm. direktør Terje Aass.

Ny øl og sider fra Mack

Mack kommer i dette vinduet med med ølnyheten Arctic på 0,33 liters glassflaske, samt to nye smaker i sin siderserie: hylleblomst, samt jorbær og lime. I tillegg kommer Macks sommersuksess gjennom flere år, smrprty, nå i en 9-pack limited edition kjølebag-emballasje, som skal holde ølet kaldt lenger.

Friele med iste

Kaffehuset Friele har også beveget seg inn på flaskedrikker, og lanserer isteen Rauch fra Østerrike på det norske markedet. Friele lanserer i første omgang de to mest populære isteene: Ice Tea Lemon og Ice Tea Peach. Disse skal først ut i storkjøkken- og kbs-markedet.

Funksjonell drikk

Importfirmaet Konfekta lanserer drikken Fat Burner på det norske markedet. Dette er en grønn te-basert funksjonell drikk, som inneholder B-vitaminer, C-vitamin og aminosyren L-Karnitin, som skal disponere forvandlingen av fett til energi i muskler. Drikken kommer i tre smaker: Sitron, Grønn Te og Tranebær.

Powered by Labrador CMS