Han jobbet tre år som butikkmedarbeider i Rema 1000. Nå er Mike Kildal butikksjef i Trøndelags største Lidl-butikk, på Saupstad i Trondheim.
Handelsbladet FK møter en åpen 26-åring, som ikke er sen om å slå tilbake mot de dårlige ryktene som går om den tyske kjeden i Norge. - Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg har stortrives fra første dag. Og salgstallene våre viser at kundene også trives her, sier Kildal.
Han kan ikke gå ut konkret med omsetningen, men forteller at helt siden butikken åpnet i fjor, så har den økt hver måned. Snitthandelen er også veldig høy. - Vi har mange faste kunder, og alle typer kunder. Vi har mye storhandel, og på mandag og torsdag er det fullt kjør her. Da får vi inn nye nonfood-varer, og det trekker folk langveisfra, forteller butikksjefen.
Han er hellig overbevist om at han tar mer fra sine naboer Kiwi og Coop Prix enn de tar fra ham. Verre blir det når Lidl selv kommer med ny butikk på Tiller i oktober. - Vi mister nok litt til den. Utfordringen blir å holde oss på det nivået vi ligger nå, og kapre nye kunder, sier Mike Kildal.
FRA DAG TIL DAG
Det er tirsdag formiddag når Handelsbladet FK kommer på besøk,
men Kildal har allerede lagt mange timers jobb bak seg. Han begynner klokka seks hver dag, tre timer før åpning. Da tar han imot varer. Levering får han nemlig hver dag.
- Vi har ikke matvarer på lager. Jeg bestiller for å selge, og kjører alt ut i butikk. Vi har en buffer på tilbudsvarer og non-food, men ellers går det fra dag til dag, sier Kildal.
- Målet er å ikke bli tom, legger han til. Noe som dog kan være vanskelig, for når det er tilbud, kan det gå veldig mye av enkelte ting. - Da vi hadde strykejern på tilbud, solgte vi to paller på et blunk, så alt kan ikke beregnes like godt, men vi er blitt mye flinkere, og går sjeldnere tomme for varer nå, påpeker 26-åringen.
Ellers tilbringes det meste av dagen ute på gulvet. - For meg er det viktigst å ha kontroll på butikken, å veilede de ansatte, fylle på varer og sørge for at butikken til enhver tid ser bra ut, presiserer Kildal.
Helst ser han at butikken alltid ser ut som den er nyåpnet. - Det er på den måten vi gir kundene et godt inntrykk, som gjør at de kommer tilbake, sier han.
Kundeservice er han like opptatt av. - Vi hjelper kunden så godt vi kan. Vi trenger ikke sende folk på smilekurs for at de skal yte litt ekstra. Det handler om sunn fornuft, sier Kildal, som selv har kjørt ut varer til eldre som har behøvd hjelp.
Mens Handelsbaldet FK er innom, sørger også en av de ansatte for at en av kundene får prøve ei bukse på lageret før han kjøper den.
KAN JUSTERE PRISEN
Blant varene som trekker mest i Lidl, er nonfood og frukt og grønnsaker. Uten at han vil ut med konkrete tall, påstår Kildal at Lidls frukt- og grøntandel er blant de høyeste i hele dagligvarenorge.
- Her skal vi være gode på kvalitet og pris, og vi følger kontinuerlig med konkurrentene. Finner vi lavere priser, ringer vi inn til Oslo, så de eventuelt kan justere ned. Vi kan også selv justere prisen, men det er det sjelden behov for. Vi selger frukt og grønnsaker til restauranter, som sier de kjøper billigere her enn hos grossist, sier Kildal, som bedyrer at kjeden ikke selger med tap. - Vi kjøper direkte fra leverandør, og kan derfor selge så billig, tilføyer han.
MER NORSK
At Lidl blir mer og mer lik norske butikker, er også tydelig på Saupstad. Aviser og ukeblader fikk Mike Kildal på plass for en måneds tid siden. Kjøleskap til brus har han også fått. Fårikål er nytt i butikken, og til jul blir det ribbe for første gang. - Vi hører på kunden og tar inn varer som de vil ha, sier Kildal.
Men selv om andelen norske produkter er blitt stor, er det fremdeles Lidls egne varer det går mest av. - Ingen kan slå oss på pris der, og kvaliteten er også like bra som eller bedre enn de norske variantene. Risifrutti har vi for eksempel måttet ta ut av sortimentet igjen fordi vi bare solgte våre egen variant, sier Kildal.
Sammenlignet med Rema 1000 synes han Lidl er mye mer strukturert på ting som nettopp vareutvalg og bestillinger. - Lidl er enklere, mener butikksjefen. - Og jo enklere det er i butikken, jo færre folk trenger jeg på jobb, legger han til.
MULIG Å STIGE RASKT
Per i dag har Lidl Saupstad 14-15 ansatte. Alle bortsett fra tre er fast ansatt.
- Vi har et veldig godt miljø i butikken. Vi spiller på lag, og de ansatte får sine ansvarsområder. Det øker både motivasjonen og trivselen, sier Kildal, som foretrekker å holde en kompis-tone overfor medarbeiderne.
Miljøet Lidl-butikkene imellom beskriver Kildal også som svært godt. - Vi har et godt samarbeid oss imellom, og bruker hverandre når vi trenger hjelp til noe. Vi møtes også på fritida. Vi fem som holder til her i Trondheimsområdet, har blant annet sesongkort på Lerkendal sammen, sier han.
Men mest av alt berømmer han Lidl for de mulighetene kjeden gir til folk med ambisjoner. - Her er det mulig å stige raskt i gradene. Oppfølging og opplæring er veldig bra. Selv begynte jeg som butikkmedarbeider og ble butikksjef etter et år, sier Mike Kildal, som gjerne vil videre oppover i systemet.