Nyheter

Strid om bransjestyrt reklame

Selvregulering skal hindre markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge. Bransjen er fornøyd, men Forbrukerrådet vil heller ha lovforbud, skriver Nationen.

Publisert Sist oppdatert

Mens matbransjen er fornøyd med selvjustisordningen, er Forbrukerrådet skuffet.

– Vi er svært skuffet over at regjeringen går for selvregulering, og at industrien får markedsføre usunne produkt til barn helt ned til 12 år. Tenåringar er i en alder der egne holdninger og atferd blir etablert. Det utnytter industrien til fulle, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet til Nationen.

Han frykter at offentliggjøring av regelbrudd vil ha liten effekt.

– Vi ville heller hatt det opprinnelige forslaget om lovregulert forbud. En aldersgrense på 15 år ville vært akseptabelt, men å tillate reklame mot barn ned mot 12 år er å gå alt for langt, sier han.

Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre kaller reaksjonene fra Forbrukerrådet gammeldagse.

– Jeg synes Forbrukerrådet viser en gammeldags holdning til feltet. Jeg forsvarer bruk av lover og regler for å nå viktige samfunnsmål, men her går vi et steg videre og gir bransjen et medansvar for å nå målene. Blind tiltro til forskrifter snevrer inn hva en kan oppnå, sier Støre.

Powered by Labrador CMS