Nyheter

Sukker ned, salg opp

OSLO SENTRUM: Lanseringstakten på sukkerfrie produkter har neppe vært så stor noen gang, og i enkelte kategorier tar sukkerfritt helt av. Et halvt år etter at Idun lanserte ketchup uten tilsatt sukker, har varianten blitt nest størst i kategorien.

Publisert Sist oppdatert

Nye produkter som Nugatti Max, Nora 100 % Frisk og fruktig, Idun ketchup uten tilsatt sukker, sukkerfri O boy og sukkerfri Mentos tar alle andeler fra sin sukkerholdige navnebror, og har i de fleste tilfeller ført til økt salg totalt sett.

Iduns nye ketchup har for eksempel siden lanseringen i februar allerede rukket å bli det nest største ketchupmerket i Norge. - Produktet har fått en andel på hele 17 prosent, forteller Synnøve Lervik-Mørck i ACNielsen.

Sukkerfri O boy har på sin side gitt O boy totalt en økning i markedsandelen på 2,5 prosentpoeng, mens Nugatti Max har gitt Nugatti et løft fra 66 til ca 70 prosent i søtpålegg-kategorien. Nora 100% hadde en vekst på 11 prosent fra uke 5 til 29 sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ACNielsens Scan Tracktall for dagligvaren.

Sukkerfrie pastiller øker samtidig med 7,3 prosent, mens de sukkerholdige går tilbake med 9,6 prosent. Sukkerfri Mentos, som ble lansert i vår, har økt sin markedsandel fra 4,1 til 5,8 prosent, og samtidig bidratt til at totalsalget av Mentos har økt med 48 prosent. - Over all forventning, sier Einar Eide Fredriksen i Galleberg.

Innen tyggegummikategorien står sukkerfrie produkter nå for cirka 90 prosent av verdien. - Det siste året har sukkerfri tyggegummi økt med 10,3 prosent i verdi, mens sukkerholdig har økt med bare 5,2 prosent, sier Lervik-Mørck.

KRAFTIG SAFTPLUSS; MAX STØRST

Sukkerfri saft har aldri solgt så mye, og har økt andelen fra 27 til 43 prosent siden årsskiftet. Salget av lettbrus har de siste tolv månedene økt med 15,2 prosent, og den har nå en andel på 36 prosent. Brus med sukker har til sammenligning en nedgang på 4,7 prosent.

Pepsi Max og Coca-Cola light er nå nummer to og fire i brusmarkedet, men Pepsi Max øker stadig. De siste fire ukene var Pepsi Max størst, med en andel på 39,2 prosent mot Coca-Colas 37,9 prosent. - I USA har lettbrus gått forbi sukkerholdig brus, og det er nok bare et spørsmål om tid før det skjer også i Norge, sier Synnøve Lervik-Mørck.

Kildevann har samtidig økt med 50 prosent i verdi de siste tolv månedene og vann med kullsyre øker med 10,6 prosent. ACNielsens rapport om sunnhet og helse viser at mer enn 40 prosent av forbrukerne i høy grad har skiftet ut sukkerfrie drikkevarer med vann de siste 12 månedene. Og det er kvinner og de over 60 som leder an.

SPISER MER SNOP

Tallene viser videre at 40 prosent spiser lettprodukter minimum en gang i uka, mens kvinner og de mellom 25 og 39 spiser det daglig. Og på spørsmål om hva man gjør for å være sunn, er nummer 1-svaret: Spiser bevisst mer frukt og grønnsaker. Å være fysisk aktiv, å begrense sukkerforbruket og spise mindre fast food følger på, mens å gå på slankekur og å spise helseprodukter og økologisk, ligger nederst på lista.

Men sukkerfri trend til tross: Nordmenn er likevel fortsatt på verdenstoppen i konsum av snacks og godteri. Volumet økte med henholdsvis 3,8 og 3,3 prosent i fjor. Bare innen potetchips var økningen på 8,4 prosent. Og i den kategorien er det foreløpig ikke mange sukkerfrie lanseringer å spore.

Powered by Labrador CMS