Nyheter

Sukkerfri fremtid

GRÜNERLØKKA I OSLO: Fremtiden er sukkerfri, lettdrikkelig og velsmakende, konstaterer Ringnessjef Jan Bodd. For en uke siden kom bryggeriet med hele 18 nye produkter: Alt av brus og vann er uten sukker, og halvparten av ølsortene er uten alkohol.

Publisert Sist oppdatert

Bodd vil ikke fastslå at Ringnes har gjennomført sin siste lansering av brus med sukker noensinne. Men fremtiden er sukkerfri, og det er ikke aktuelt å gå bakover, sier han. Februarlanseringene til Ringnes bærer preg av det fremtidssynet.

MOT PRISPRESS

- Øl har vært under et enormt prispress, sier Jan Bodd, og anklager spesielt hovedkonkurrent Hansa Borg for å ha dumpet prisene på øl. - De tar andeler på bekostning av Mack, Aass og private label, men til lavere priser, sier han. - Det er ikke lenge siden øl var nummer én i inntjening, ved siden av frukt og gront, sier øl-ansvarlig Alf Helge Halland, som gjerne vil tilbake dit. Han svarer på prispresset med å reise verden rundt rent produktmessig, både med og uten alkohol. Ringnes Verden Rundt er en serie øl slik det drikkes andre steder i verden - og får følge sted for sted av et alkoholfritt alternativ: Munkholm Horisont. Begge seriene består av øl fra Europa (hvete), Cuba (med mynte og lime), Asia (lettdrikkelig dry beer) og Arktis (mørkt og kraftig).

Ringnes reiser for øvrig verden rundt på flere måter: Flere av de nye øl- og vannvariantene vekker interesse flere steder i Carlsberg-konsernet, og kan komme til å dukke opp også i andre land.

MAX VIL BLI STØRST

På brusfronten er Jan Bodd stolt over hvordan Ringnes har gått fra å være en taper, den gangen Coca-Cola forsvant, og til en vinner. Han bruker blant annet Pepsi Max for å begrunne. I uke 42 i fjor var den for første gang større enn sukkerholdig Coca-Cola i Norge. Etterhvert som flere og flere velger bort sukkeret, regner Bodd med at Pepsi Max styrker seg som største brusmerke i Norge.

Den nye smaken på det området er cappuccino.

Men det er innenfor vann de fleste nylanseringene skjer. - Markedet for brus og vann er i voldsomme endringer, og de neste fem årene er det 100 til 150 millioner liter som kommer til å bevege seg, sier Sondre Petersen i Ringnes, som peker på helse og sunnhet som den langsiktige trenden. - Brus og vann nærmer seg hverandre, og vann på flaske må bli noe mer enn bare vann, sier han.

Nytt på den fronten er Farris Pluss, som er søtet i tillegg til å være smaksatt - og en helt ny serie fra Imsdal med smak av solbær/ginseng og pære/ingefær. Imsdal får også sin egen 0,3-litersflaske tilpasset barna, mens Farris Bris kommer med ny smak.

Februar-lanseringene fra Ringnes:

? Ringnes Weiss og Munkholm Hvete (hveteøl). ? Ringnes Aiakryu og Munkholm Asia (asiatisk dry beer). ? Ringnes Guajiro og Munkholm Cuba (med smak av lime og mynte). ? Ringnes Nunavut og Munkholm 78° N (mørkt og smaksrikt). ? Jacobsen Bramley Wit (øl etter belgisk hvetetradisjon, tilsatt epler). ? Carlsberg på flaske som sixpack i pappkurv. ? Ringnes pils i halvliters pet-flaske som sixpack. ? Farris Pluss (søtet uten sukker) i smakene Pære sitronmelisse med ginseng og Grapefrukt lime med guarana. ? Farris Bris melon/sitron ? Imsdal for barn - i starten utstyrt med «Istid 2»-etikett. ? Imsdal med smak: Solbær & ginseng og Pære & ingefær. ? Solo Pasjon uten tilsatt sukker. ? Pepsi Max Cappuccino ? Schweppes Ginger Ale (relansering)

Powered by Labrador CMS