Nyheter

Sunkost i ny drakt

Helsekostkjeden Sunkost går for en total oppgradering av butikkonseptet. Med hovedfokus på sunn mat og drikke i farta, gir kjeden conveniencebutikkene ny konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Sunkost gir servicehandelen konkurranse når kjeden nå oppgraderer hele butikkonseptet. Bortimot 200 millioner kroner bruker kjeden på det nye konseptet, som innebærer ny logo, ny profil og oppgradering av alle kjedens 141 butikker.

- Vi ønsker å nå et bredere lag av befolkningen. Nå satser vi mer mot de som er friske, og som vil bli friskere, mer mot menn og mer mot barn og foreldre, sier Heidi Scheie, adm. direktør for de nye, egeneide butikkene.

Helsekost vil fortsatt være basis for kjeden, men nå ønsker man altså å utvide sortimentet og satse på mat og drikke. - Mat og drikke er jo også avgjørende for hvilken helse man får. For oss er det derfor naturlig å ta dette steget, og vi tror markedet nå er modent for et slikt konsept, sier Scheie.

SUNN OG REN MAT

Til hjelp i oppgraderingen av butikkene, har kjeden blant annet brukt det samme teamet som i sin tid redesignet Meny-butikkene. De nye Sunkost-butikkene, som ideelt sett skal være på 150 kvadratmeter, vil minne om en moderne convenience-butikk i utforming, med kjølereoler og ferdigmat i disklinjen. - Her skal kunden få sunn og ren mat uten tilsetningsstoffer; det er utgangspunktet. I første omgang vil vi ha en meny bestående av 5-6 sandwicher, laget av grovt brød som er stekt i butikken, seks varianter med frokostblanding og en egen salatbar, forteller hun. - I tillegg vil vi selge tørket frukt og nøtter, økologisk og rettferdig kaffe og te, samt smoothies og ferskpresset juice.

I neste fase skal utvalget utvides til å inkludere ferdiglagde middager. - Disse vil være nøye sammensatte med riktig ernæring, påpeker Scheie.

Det nye konseptet oppgraderes også til å inkludere nettkafé. - Det blir ikke noe spisested, men man kan ta seg en kopp kaffe mens man surfer på nettet.

30 OPPGRADERINGER

Den første butikken i det nye konseptet åpner 1. mars på Downtown i Porsgrunn. Dette blir en oppgradering av en eksisterende butikk, og blir med sine 100 kvadratmeter slik sett ikke en konseptbutikk. - Vi er usikre på når vi åpner den første konseptbutikken, men vi satser på rundt fem helt nye butikker i år, samt 30 oppgraderinger av eksisterende butikker, sier Heidi Scheie.

På sikt er det meningen at alle kjedenes 141 butikker skal inn i den nye profilen. Konseptbutikkene, som forventes å omsette for minst ti millioner, skal ligge i byer, tettsteder og kjøpesentre med over en milliard kroner i årlig omsetning. Så vil konseptet bli tilpasset mindre butikker ut fra markedsgrunnlaget.

Powered by Labrador CMS