Nyheter

Sunkost utfordrer servicehande

PORSGRUNN: Sunkost satser på å doble omsetningen når kjeden nå gjør sin entré på conveniencemarkedet. Første butikk er på plass, med sunn, ren mat og drikke som nytt trekkplaster.

Publisert Sist oppdatert

Ny logo, profil og look; Sunkost fremstår som en ny konkurrent i servicehandelen med sitt nye butikkonsept. «Down Town» Porsgrunn er først ute, og kjedesjef Heidi Scheie satser på å doble omsetningen i butikken når mat og drikke nå blir hovedsortimentet. - Vi regner med å komme opp i 8-10 millioner her, mot 5 før, sier Scheie.

Som Handelsbladet FK har skrevet tidligere, bruker kjeden nærmere 200 millioner kroner på å oppgradere alle kjedens butikker. Et tredvetalls skal konverteres og nyåpnes i løpet av 2007.

NÆRINGSRIKT

Sunkost satser på sunne og næringsrike produkter i mat- og drikkesortimentet. Brødet skal være det groveste på det norske markedet, og menyene er satt sammen slik at man får et balansert næringsinntak. Foreløpig består menyen av seks sandwich-varianter, ulike salater, ferskpresset juice og smoothies. I tillegg har kjeden egne frokostblandinger som kan kjøpes i løsvekt. Til høsten kommer også middagsretter.

Nytt i kjeden, og også i bransjen for øvrig, er merkingen av matvarer i forhold til kundebehov. Her kan kunden enkelt finne frem til produkter med fettsyrer (merket EF), lav glykemisk indeks (GI), lav kalori (LK), høy protein (P), antioksidanter (AO), glutenfri (GF), ikke tilsatt sukker (S) og laktosefattig (L).

KATEGORISERT

- Vi har også bygget opp hele grunnsortimentet på nytt, og delt inn i spesifikke kategorier som skal gjøre det lett for kunden å finne frem, sier Scheie. Kategoriene består blant annet av Grunnmur, Trening, Vekt, Hygiene, Spesifikke behov og Barn.

Sunkost utvider også sin egen serie med kosttilskudd, og er først i Norge til å spore produkter, som Omega 3, helt tilbake til båten. - Vi tar et grep nå, og har utviklet egne kvalitetsstandarder for alle produkter. Troverdighet er veldig viktig i vårt konsept, sier Scheie.

Powered by Labrador CMS