Nyheter

Sunnere handel med dagligvareportal

En dagligvareportal vil gi økt konkurranse, sunnere handlevaner og bedre utvalg. det mener Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis forbrukerne får bedre tilgang til opplysninger om slikt som pris og innhold, vil dette føre til positive endringer i handlevaner og kosthold, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har utredet en slik portal, som er ment å være et verktøy for at forbrukerne enklere kan sammenligne vareutvalg, kvalitet og pris.

– Vi opplever at offentlige myndigheter og flere bransjeaktører er positive til en dagligvareportal. Vi ber nå Regjeringen ta de nødvendige grepene for å få på plass en slik løsning, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet peker i utredningen på disse positive konsekvensene av en slik portal:

Økt konkurranse - Ved enkelt å kunne sammenlikne prisene hos de ulike kjedene, kan forbrukerne handle der de får mest for pengene.

Bedre helse - Det blir enklere å handle sunt. Forbrukerne får lett tilgang til informasjon om matvarenes innhold, slik som energi, sukker, salt, karbohydrater, proteiner og ulike typer fett.

Bedre utvalg - Økt synlighet for matvarer som produseres og selges av små aktører. Dette vil gi bedre markedsadgang, og dermed økt utvalg for forbrukeren.

Bra for miljøet - Lett tilgjengelig informasjon gjør det enklere å finne og velge varer som tar hensyn til miljø, dyrevelferd og etisk handel.

Forbrukerrådet har tidligere utviklet tjenester som finansportalen.no og hvakostertannlegen.no, og tar gjerne på seg oppdraget med å få på plass en dagligvareportal i samarbeid med bransjen.

– Markedsportaler er viktige verktøy for å bedre konkurransen og øke forbrukernes valgfrihet. Vi håper nå Regjeringen sender oss bestillingen på en løsning også for dagligvaremarkedet, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet anslår et utviklingsløp på to-tre år før en portal kan står klar til lansering.

Powered by Labrador CMS