Nyheter

Sunnere i Orkla

OSLO: Orkla satser tungt på kosttilskudd og helseprodukter. I år passerer omsetningen for første gang en milliard kroner. - Dette er et marked i vekst, og Orkla skal være ledende som leverandør, sier konserndirektør Torkild Nordberg.

Publisert Sist oppdatert

- Dagligvarebransjen bør være klar over hvor stort andre salgskanaler som apotek og helsekost satser i dette markedet. Helse og sunnhet er et område som er i kraftig vekst, og vi ønsker å ha en ledende rolle. Vi skal bygge merkevarer og være med på å strukturere markedet, med dagligvarebutikker som viktigste salgskanal, sier Torkild Nordberg til Handelsbladet FK.

I fjor kjøpte Orkla det danske selskapet Dansk Droge og etablerte seg som en nordisk storaktør innenfor helse og kosttilskudd. Nå skal Dansk Droge og Möller Collett samordnes for å hente ut synergigevinster samtidig som produktutvikling og innovasjon skal sikre hylleplassen. De fire største merkene er Möllers Tran, Gerimax, Nutrilett og Litozin.

- Betyr satsingen at vi kommer til å se nye oppkjøp fra

Orkla fremover?

- Det kan jeg selvsagt ikke være konkret om. Vi følger hele tiden et antall selskaper, og det er ennå mye å gjøre før leverandørsiden er ferdig strukturert. Våre ambisjoner er å være stor i Norden og Sentral og Øst-Europa, også innenfor kosttilskudd og helse, sier Nordberg.

ØKER ANDELEN

Kosttilskudd og helseprodukter utgjorde i fjor 10 prosent av omsetningen i Orkla Brands, selskapet der de sterkeste merkevarene i Orkla-stallen er samlet. Veksten tyder på at det innen kort tid vil ha en større andel enn både kjeks (11 prosent) og godterier (15 prosent), og med høyere marginer.

- Det som skjer på helse og kosthold vil også sette sitt preg på produkter og produktutvikling på andre produktområder. I fjor lanserte Orkla flere nye produkter enn noen gang, og annen hver lansering var knyttet til helse og ernæring. I Bakers lanserte vi Naturlig Sunt som i løpet av kort tid er blitt Norges mest solgte brødtype, sier Nordberg.

- Hva skjer med godteriene når helse og sunnhet setter sitt preg på butikkhyllene?

- Sjokolade er kanskje det mest ærlige produktet som selges. Det selger fordi det smaker godt og er et rent nytelsesprodukt. I en hektisk tid som vår, vil det alltid være plass for nytelseprodukter. Også her er produktutvikling og innovasjon viktig.

MERKEVAREMANN

Torkild Nordberg har arbeidet i 26 år i Orkla. Han startet i 1981 som fersk siviløkonom som produktsekretær i Lilleborg. Siden har han vært innom det meste som er i butikkhyllene. I dag er han adm. direktør i Orkla Brands og konserndirektør med ansvar også for Orkla Foods, og har en samlet merkevareportefølje på 21,4 milliarder kroner. Merkene har hovedsakelig nummer én og nummer toposisjoner i dagligvarehyllene.

Til tross for sterk konkurranse fra handelens egne merker og prispress, har Orkla beholdt sterke marginer takket være kostnadskutt, innovasjon og salgsvekst. Og det ryddes i hyllene med både produkter og virksomhet. Som i Bakers, som vurderer å selge datterselskapet Bakehuset Kafe, et selskap som har 21 egeneide kaféutsalg og tre franchiseutsalg. Årsaken er at utsalg og detaljistvirksomhet ikke er en del av strategien.

VINDUSVASK

Jif sto i fjor for en av de mest vellykkede lanseringene til Orkla. Det nye Lilleborg-produktet Jif Vindu System solgte i fjor for 45 millioner kroner, og samtidig ble det blåst nytt liv i katogorien vindusvask. Med en butikkpris på om lag 300 kroner er Jif Vindu System den dyreste merkevaren til Orkla, men salget er doblet.

- I samarbeid med profesjonelle vindusvaskere har vi utviklet et komplett utstyrsett for vindusvask. Det er en ny form for produktutvikling som vi vil se mer av, sier Nordberg.

Powered by Labrador CMS