Nyheter

Sunnhet i fokus

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Sjelden har det vært så stort fokus på sunnhet i dagligvare- og servicebransjen. Det gjelder også på drikkevarer, og er synlig både i omsetningstall og lansering av nye produkter. Mye vann ? Forbrukerne er opptatt av alt som er sukkerfritt, og de drikker mye vann, sier innkjøpssjef Harald Kalvøy i Rema 1000. En tydelig trend på drikkevarefronten er at vanlig brus mister andeler til sukkerfritt. I Norge er Pepsi Max det store. ? Vi tilbyr kundene det som etterspørres mest, og da er vi nødt til å følge den sunne trenden, sier Kalvøy. I tillegg til sukkerfri brus, selger Rema 1000 også mer vann enn før. Vann med smak var spådd stort salg. ? Men det har ikke slått an. Folk vil ha vanlig vann, sier Kalvøy. ? Et annet produkt som er blitt stort, er iste, legger han til. Smoothies Også i 7-Eleven og Narvesen er det størst fokus på sunne drikker for tiden. ? Eksempler på dette er Imsdal, Farris, BonAqua og spesielt juice-varianter og smoothie-varianter fra Brämhults og Froosh, sier Jan Yngve Holen i Reitan Servicehandel. Narvesen har et mer generelt sortiment enn 7-Eleven, men også her er det en dreining mot det sunne, som diverse vann og juice-varianter. ? I tillegg har Fanta Free hatt en pen lansering i år både i 7-Eleven og Narvesen, forteller han. Totalomsetningen av drikkevarer i 7-Eleven og Narvesen har en økning på ca ti prosent. I tillegg til sterk økning på sunne produkter, har også sportsdrikker hatt en liten økning. Energidrikkene er derimot på vei tilbake. Sunt øl Også på alkoholholdig drikke står sunnhet i fokus. I Rema 1000, og dagligvaren for øvrig, har rusbrus-salget stagnert kraftig. ? Den boomen stoppet brått opp, sier Harald Kalvøy. ? Av nye alkoholholdige produkter, er det nå lavkarb-øl som er in, legger han til.

Powered by Labrador CMS