Nyheter

Sunt fra prat til praksis

MAJORSTUEN I OSLO: Helsetrenden har tatt skrittet fra produktutviklernes skrivebord og inn i de tusen kjøleskap. Kundene dine har begynt å gjøre det de alltid har sagt: Spise sunt. Industrien har gitt de sunne kundene hundrevis av nye produkter å velge mellom.

Publisert Sist oppdatert

De sunne produktene øker over hele linjen. Tilbakegangen er tydelig spesielt for varer som inneholder mye sukker.

Alle har snakket om trenden i lang tid: Fetere forbrukere og ønske om lettere og sunnere kost. Næringsmiddelbedriftenes Landsforening (NBL) og Matforsk har arbeidet i tre år med et eget nettverk for å få frem sunnere matalternativer. Til sammen har de rundt 20 bedriftene som har deltatt, lansert nærmere 400 nye eller forbedrede produkter. I tillegg kommer alt som har skjedd i over 1 000 andre næringsmiddelbedrifter.

SPESIELT SUKKER

- Det nye nå er tallene fra ACNielsen. De viser at forbrukerne faktisk spiser sunnere, og at det ikke bare er noe de sier når de blir spurt, sier seksjonssjef Berit Bull-Gjertsen i NBL.

Markedsdirektør Knut Gartland i ACNielsen sier det samme: - Holdningene til å spise sunn mat har vært stabile blant forbrukerne lenge, men i økende grad ser vi at forbrukerne nå også gjør det de alltid har sagt, fastslår han. Flere kategorier har hatt en svært positiv volumutvikling for sunnere alternativer, og det er spesielt tydelig i forhold til sukker.

For eksempel økte flaskevann, lettbrus og mineralvann uten sukker med fra 18 til 36 prosent det siste året, mens vanlig sukkerholdig brus gikk sju prosent tilbake. Juice øker, nektar taper. Tyggegummi og pastiller uten sukker øker; tilsvarende produkter med sukker går tilbake. Matolje øker, mens matfett generelt går tilbake. Og 2004-05-tallene viser klar økning for eksempel på dypfryste bær, dypfryste grønnsaker, frossenfisk, ferske fjærkreprodukter og müsli/frokostcerealer.

SOLO-PLUSS

Solo Smoothie er et tydelig eksempel på sunnhetstrenden. - Det er ikke lavkalori, vi har ikke fjernet noe, men det er 100 prosent knust frukt: Fruktpuré og juice, forteller produktutvikler Martin Kjekshus i Ringnes.

Hele det norske smoothie-markedet var på 200 000 liter i fjor. - På tre uker solgte Solo Smoothie like mye som hele markedet i hele fjor, forteller Kjekshus, som karakteriserer lanseringen som «en veldig stor suksess». - Solo har 90 prosent markedsandel på smoothie nå, sier han.

- Dette begynner å bli business; det har det ikke vært før, sier markedssjef Knut Jacobsen i Gilde om de sunne produktene. Kjøttsamvirket har lansert tre magre pølse- og farseprodukter det siste året, i tillegg til de rene kjøttproduktene som er fettfattige i seg selv. - Go' og Mager kjøttpølse selger mer enn noen av våre konkurrenters vanlige kjøttpølser, forteller han.

Powered by Labrador CMS