Nyheter

Svakere for godteri og kjeks

Orkla Brands fikk et driftsresultat på 2,78 milliarder kroner i 2011. Det er 183 millioner svakere enn i 2010. Nedgang skyldes blant annet svakt salg mot slutten av året for kategorier som godterier og kjeks.

Publisert Sist oppdatert

Mens Orkla Brands økte omsetningen fra 23,6 til 24,6 for hele 2011 sett under ett, gikk salget tilbake i 4. kvartal. Omsetningen falt fra 6,98 milliarder til 6,86 milliarder, og driftsresultatet i 4. kvartal endte på 876 millioner kroner, 34 millioner svakere i forhold til samme periode året før.

Flere selskaper, deriblant Lilleborg, Göteborgs/Sætre, Beauvais, Nidar og Panda hadde en svak utvikling, skriver Orkla i kvartalsrapporten. Dette var dels knyttet til svakere salgsutvikling, men også til utfordringer i egen verdikjede. I Göteborgs/Sætre bidro produksjonsproblemer ved fabrikken i Sverige til høye kostnader i 4. kvartal.

– På tross av krevende markeder er det tilfredsstillende å se at Orkla Brands opprettholder sine sterke markedsposisjoner i Norden samtidig som de gjennom prisøkninger har kompensert for økte råvarepriser, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen i Orkla.

Stabburet, Axellus, Pierre Robert Group og Olw (Sverige) viste derimot solid omsetnings- og resultatfremgang i 4. kvartal. Axellus hadde fremgang i alle de nordiske landene. Pierre Robert Group oppnådde salgsfremgang i Norge knyttet til sterk satsing på flere ullkolleksjoner.

Markedsandelene viste varierende utvikling for Orkla Brands Nordic, men gikk i kvartalet noe tilbake for Göteborgs/Sætre, Nidar og enkelte av kategoriene i Lilleborg.

For Orkla totalt økte omsetningen i 2011 med 6 prosent til 61 milliarder kroner. Driftsresultatet endte på 4,04 milliarder, 100 millioner bedre enn i 2010.

Powered by Labrador CMS