Nyheter

Svakere øl mer populært

Nedgangen i ølsalget har stoppet opp, og for første gang på mange år øker salget av lettøl. – Det er en internasjonal trend at flere unge vil ha alkoholsvakt øl, sier Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Publisert Sist oppdatert

I årets fem første måneder var det totale ølsalget omtrent likt med samme periode i fjor. I volum er det en nedgang på beskjedne 0,18 prosent.

Mens sterkøl har hatt et kraftig oppsving de to siste årene, er nå også lettøl og alkoholfritt øl på full fart tilbake. I mai ble det solgt over 19 prosent mer lettøl enn samme måned i fjor.

– Det er nok ikke tilfeldig at alkoholsvakt og alkoholfritt øl øker i popularitet. Dette er en trend vi har sett i Sør-Europa. I Spania har for eksempel alkoholfritt øl fått en markedsandel på hele ti prosent, sier direktør i Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Salget av alkoholfritt øl steg med 4,55 prosent i årets fem første måneder. I motsetning til lettøl har interessen for alkoholfritt øl vært økende i lengre tid. Både små og store bryggerier tar del i veksten.

– Ringnes hatt stor suksess med sin relansering av Munkholm. Det rapporteres om at Johnny Low fra Lervig rives ut av hyllene. Ser vi til vårt naboland Sverige, som også opplever stor vekst i salget av øl uten alkohol, har Carlsberg Non Alcoholic blitt kjempepopulært, sier Petter Nome.

Han mener utviklingen er svært positiv.

– Det er en fordel for alle at forbruket dreies mot alkoholsvakt øl, ikke minst fordi det vil føre til mindre misbruk. Og velger man alkoholfritt, kan man nyte en kald øl i sommervarmen selv om man kjører bil eller båt.

Powered by Labrador CMS