Nyheter

Svartmaling

«Likevel er det ikke mange som har malt bildet så svart som det Coop nå gjør.»

Publisert Sist oppdatert

Norge får to nye dagligvarekjeder i høst, og mister én. Det er utlendingene som kommer ? Lidl og MenyChampion ? og den regionale, Matringen Fokus, som går. Akkurat det er litt symptomatisk i et stadig mer globalisert marked.

Særlig Lidl-åpningen neste uke har gitt bransjen, rikssynserne og mediene vann på mølla. Og rett før Lidl åpner, skjerper Coop tonen voldsomt. Slik næringspolitisk sjef Turid Jødahl fremstilte det på årets Merkur-landskonferanse, kommer én enkelt dagligvarekjede nærmest til å ta knekken på utkant-Norge.Det er lett å se at Lidl allerede har betydd mye mer for den norske dagligvarebransjen enn den forventede markedsandelen i Norge skulle tilsi. Handelen og industrien har brukt Lidl-spøkelset for alt det har vært verdt, for å oppnå mest mulig av det de uansett har ønsket seg ? til dels siden lenge før Lidl begynte å arbeide med etableringen i Norge. Konsulenter og andre synsere har skaffet seg presseomtale. Mediene, på sin side, har gitt Lidl så stor plass at i det siste har de samme mediene brukt enda mer plass på å diskutere om Lidl har fått for stor plass.

Likevel er det ikke mange som har malt bildet så svart som det Coop nå gjør. Det er vanskelig å se hvordan én kjede med temmelig begrenset markedsandel, kan ta knekken på arbeidsplassene og ødelegge bygdene.En kjede som Lidl vil påvirke bransjen. Det gjør enhver ny konkurrent som presenterer et relativt nytt konsept. Men selv ikke en kjede med mengder av tysk kapital i ryggen, svarte Audier og ledere med striglede dresser, vil kunne rasere bygde-Norge helt alene.

Powered by Labrador CMS