Nyheter

Svekket omdømme for Nortura

Mens Tine er tilbake i omdømmetoppen, går Nortura går kraftig tilbake i den årlige omdømmeanalysen RepTrak Norge 2010. Kiwi og Rimi er dagligvarekjedene som øker mest.

Publisert Sist oppdatert

Siden krisen i 2005 har Tines score i omdømmeundersøkelsen økt med hele 24,5 poeng. Tine er dermed tilbake i omdømmetoppen, og ligger på fjerdeplass på listen over de 50 bedriftene som er målt, og som Dagens Næringsliv presenterer i dag.

Etter tre år med framgang går imidlertid Nortura kraftig tilbake, og har det siste året mistet 5,1 poeng. Det gjør at selskapet er nede på en 28. plass. – Det er ikke moro å få svekket omdømme. Men tatt i betraktning de tøffe takene vi har vært gjennom med å legge ned sju fabrikker og der over tusen medarbeidere mister jobbene sine er det likevel ikke uventet, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Den årlige RepTrak-undersøkelsen blir gjennomført av Nils M. Apeland i Apeland Informasjon og Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI. 10 800 nordmenn har gitt 21 000 vurderinger av Norges 50 mest synlige virksomheter basert på syv ulike faktorer: produkter/tjenester, ledelse, etikk, samfunnsansvar, innovasjon, arbeidsmiljø og økonomi.

Selv om Gilde og Prior ikke lenger er selskaper, er disse også analysert som selsksapsmerker. Analysen viser at Gilde går frem fra 74,2 til 75,3 mens Prior har gått opp fra 74,5 til 75,0. Nortura som morselskap tar dermed omdømmetapet. Både Gilde og Prior får best vurdering på spørsmålene i kategorien produkter/tjenester, den kategorien som i størst grad bidrar til et godt omdømme i Norge.

– Nortura gjorde et helt bevist valg da vi ved fusjonen mellom Gilde og Prior skilte selskapsnavnet fra merkevarerene. Sett i lys av de tøffe økonomiske prioriteringene Nortura som selskap har måttet foreta og resultatene fra årets omdømme måling, kan det synes som en fornuftig strategi, sier Nina Sundqvist.

Blant dagligvarekjedene er det Meny som scorer best, med 77 poeng på en 7. plass. Kiwi og Rimi er imidlertid kjedene som øker mest. Dagens Næringsliv skriver i dag at Rimis omprofilering kan være årsaken til at Rimi øker sin score med 4,4 poeng til 61,8 poeng i årets undersøkelse. Rimi ligger likevel på 43. plass på oversikten, og har samme poengsum som Ica, som har gått ned med 3,7 poeng det siste året. Kiwis fremgang på 5,3 poeng til 75,9 og 12. plass skyldes i stor grad fremgang på dimensjoner som samfunnsansvar, ledelse og arbeidsmiljø.

Coop har mistet 2,6 poeng og ligger i år på 10. plass. Kjeden går tilbake på faktorer som produkter/tjenester og arbeidsmiljø.

Plassering til dagligvare- og servicehandelsselskaper (endring fra 2009 i parentes):

4. Tine 79,7 (+1,1)

5. Statoil 77,7 (+6,0)

7. Meny 77,0 (-0,8)

10. Coop 76,4 (-2,6)

12. Kiwi 75,9 (+5,3)

18. Esso 71,8 (+2,4)

19. Rema 1000 71,7 (+1,0)

24. Coca-Cola 70,2 (+3,5)

25. Shell 69,9 (-0,1)

26. Orkla 69,5 (+2,1)

28. Nortura 68,0 (-5,1)

42. Ica 61,8 (-3,7)

43. Rimi 61,8 (+4,4)

48. McDonald`s 47,5 (-4,8)

Powered by Labrador CMS