Nyheter

Svensk emv-rekord for Axfood

Det svenske dagligvarekonsernet Axfood fikk i fjor en emv-andel på 24,2 prosent. Det er ny rekord for Axfood, og den høyeste andelen for egne merkevarer i svensk dagligvarehandel noengang.

Publisert Sist oppdatert

Det går frem av den 110 siders lange årsrapporten som ble offentliggjort i Stockholm mandag ettermiddag. Det store målet er å få en emv-andel på 25 prosent, og ifølge årsrapporten er det satt opp som et av målene for 2012. Med lavpriskjeden Willys og supermarkedskjeden Hemköp i spissen har Axfood vist muskler i det svenske dagligvaremarkedet de siste årene, og som du tidligere har lest på handelsbladet.no og i Handelsbladet FK, er Odd Reitan på plass som aksjonær og styremedlem i det børsnoterte dagligvarekonsernet. Etter det siste oppkjøpet eier Reitan-familien 15,6 prosent av aksjene og er nest største aksjonær.

Ifølge årsrapporten ble 2011 det beste året noen gang for Axfood, og fire av fem forretningsområder leverte vekst. Konsernet har nå ca 20 prosent av det svenske dagligvaremarkedet, og er i en utfordrerposisjon i et marked der Ica kontrollerer om lag halvparten av markedet. I fjor fikk Axfood et overskudd før skatt på 891 millioner kroner og driftsmarginen var på 3,6 prosent. Resultatet er tidligere offentliggjort, men selve årsrapporten med noter i nettutgave ble først gjort kjent for markedet mandag ettermiddag. Ifølge årsrapporten er visjonen å bli Nordens beste dagligvarekonsern med lønnsom vekst, en driftsmargin på 4 prosent, en soliditet på 25 prosent og minst halvparten av overskuddet skal betales ut som utbytte til aksjonærene.

Analytikere som følger selskapet tror at det vil skje «noe mer» mellom Reitan og Axfood etter hvert som partene blir mer kjent med hverandre. Reitan har flere ganger gitt uttrykk for at han svært positiv til selskapet, og ikke minst med lavpriskjeden Willys som er Axfoods største resultatleverandør. Samtidig er det svenske konsernet regnet som en alliert med Norgesgruppen i kampen om det nordiske dagligvaremarkedet. Det er med andre ord et selskap som kan få stor betydning for de store norske dagligvareaktørene fremover.

Axfood er bygd opp omtrent som Norgesgruppen, med en blanding av kjøpmannseide og egeneide butikker, sterke butikkonsepter og en omfattende grossistvirksomhet i dagligvare- og servicehandelen. Reitan Servicehandel Sverige er en av de store kundene til grossistvirksomheten.  

Powered by Labrador CMS