Nyheter

Sylte satser på øko-brus

Sylte Mineralvannfabrikk i Molde satser på produksjon av økologisk brus. De første flaskene er klare for markedet i løpet av året.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er fremtiden, sier adm. direktør Oskar Dag Sylte. På skrivebordet står det noen flasker økologisk brus fra prøveproduksjonen. Brus med smak av sitron, hylleblomst, bringebær og tranebær er produsert med økologiske råvarer, og helt uten konserveringsmidler.

- Vi har en del utfordringer, som holdbarheten. Men vi kommer til å løse det. Økologisk brus kommer til å bli et stort produkt for oss, det er jeg overbevist om. Folk blir mer og mer opptatt av hva de putter i seg, og den som ikke satser på fremtiden, får problemer, sier Sylte-sjefen og ser på testflaskene på bordet.

- Det må smake godt, som skikkelig brus, hvis ikke kan du bare glemme det, sier Sylte til Handelsbladet FK.

ANANASBRUS

Oskar Sylte Mineralvannfabrikk er markedsleder i Møre og Romsdal. I fjor omsatte fabrikken for 296,2 millioner kroner (netto) og hadde et overskudd på 16,4 millioner kroner før skatt. Brus er god butikk ikke bare for Sylte, men også for Ringnes, som eier 44 prosent av aksjene.

Det mest kjente produktet er ananasbrus, et lokalt merke med fastkunder som Kjell Inge Røkke, Kjell Magne Bondevik og de fleste med tilknytning til Molde.

- Bare Pepsi Max er større. Det er vårt største merke og et av landets sterkeste lokalmerker. Det har vært en skikkelig suksess, men så er det svinaktig godt, sier Sylte og tar seg en skikkelig slurk av en flaske.

På veggen henger et par bilder av tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik med ananasbrus for munnen. Bildene er tatt under en 17. mai-feiring i Washington for noen år siden.

- For de fleste er det gode minner og mye følelser. Annenhver uke sender vi en fullastet bil med ananasbrus til Oslo, hvor vi har mange fastkunder. Men det er her i fylket vi har markedet, og det er her vi satser. Det er stort nok for oss, sier Sylte og tar enda en slurk fra flasken som snart er tom. Fuglehunden Kato er utålmodig og vil ut på jentejakt.

- Vi er store i Møre og Romsdal, men vi sliter allikevel med å få den plassen vi fortjener i butikkene. Vi har en markedsandel på 50 prosent i fylket, og det burde være i alles interesse at vi fikk en plass etter det. Men så enkelt tenker ikke alle, dessverre. Det er blitt bedre, men det er noen vi må slite mer med enn andre, sier Sylte.

BRUDD MED BROR

Oskar Dag Sylte og broren Steinar var i mange år et radarpar som eiere av mineralvannfabrikken. For noen år siden ble det et dramatisk brudd mellom brødrene etter en kamp om makt og posisjoner. Oskar Dag Sylte overtok fabrikken, mens broren satset videre med eiendom og finans. Siden har de ikke snakket sammen.

- Det er bare sånn det er. Trist, sier Oskar Dag Sylte.

Selv har Oskar Dag Sylte overført sine aksjer til barna Oskar Dag jr. og Ingunn Sylte. Via selskapet Oskar Invest eier de 56 prosent av aksjene i mineralvannfabrikken. Oskar Dag Sylte jr. er aktiv i ledelsen, spesielt med prosjekter. De siste årene er fabrikken utvidet og rigget for fremtiden.

- I mitt hode blir det flere produkter, mindre serier og ulike forpakninger. Forbrukere vil være villige til å betale mer for det som er spesielt. Vi satser, for har du ikke fremtidstro, da kan du bare pakke sammen, sier Sylte til Handelsbladet FK.

- Produksjon av vann er vel et naturlig trekk i den strategien? - Det er akkurat det vi planlegger. Vann basert på lokale kilder kan bli en del av Sylte, dersom alt går som planlagt.

Powered by Labrador CMS