Nyheter

Taper på nye butikker

MOLDE: Coop kommer til kort mot konkurrentene når det gjelder nyetableringer. Konkurrentene er rett og slett flinkere, erkjenner Coop-sjef Nils A. Steigedal. Nå vil han slå tilbake.

Publisert Sist oppdatert

- Vi vokser på etablerte butikker, men taper på nyetableringer. Der er konkurrenter, som Norgesgruppen, flinkere. Det har vi tenkt å gjøre noe med, men det skal være sunn vekst basert på lønnsomhet, sier adm. direktør Nils A. Steigedal til Handelsbladet FK.

Representantskapet i Coop NKL har vært samlet i Molde, og beskjeden fra delegatene var vekst og flere nyetableringer. Det er et budskap som sendes ut til samvirkelagene og til ledelsen.

EIERAVTALER

Coop har nesten 1,1 millioner medlemmer. Etter første tertial har eierne handlet for 7,73 milliarder kroner i butikkene, og tjent opp 150 millioner kroner i kjøpeutbytte. Samtidig har de handlet for nesten 1,1 milliarder kroner hos Coops samarbeidspartnere.

Det er her kooperasjonen vil sette inn støtet for å skille seg ut fra konkurrentene. Økt eierhandel, utbytte basert på handlet beløp og flere rabattavtaler med eksterne aktører skal friste flere til butikkene.

- Konkurrentene kan ikke kopiere vår eierform og de økonomiske fordelene den gir. Derfor må vi satse enda mer på det. Det kommer til å bli flere nye samarbeidsavtaler innenfor ulike bransjer, sier Steigedal.

- Dere skiftet fra Yx til Statoil, men Reitan-eide Yx forsetter å tilby sine kunder den samme rabatten som de fikk hos Coop ?

- Jeg liker ikke at man ikke respekterer at en samarbeidsavtale er over, sier Steigedal.

MER HANDEL, STØRRE UTBYTTE

For å friste til økt eierhandel skal noen samvirkelag teste ut en ny utbyttemodell, bygd på et system som finsk kooperasjon har suksess med. Modellen er at utbyttet øker med økt handel. Det rokker ved likhetstanken som er en av bærebjelkene i et samvirke, og det har skapt debatt. Storkunder kan i det nye systemet få opptil fem prosent av handlet beløp i utbytte, et par prosentpoeng mer enn andre eiere.

- Jeg mener det bør testes ut. I et livslangt perspektiv er det rettferdig for alle. Dette vil gjøre det økonomisk fristende for barnefamilier og andre i etableringsfasen å gjøre sine innkjøp i våre butikker.

FLERE VEKSTPLANER

Coop-sjefen har flere veier til vekst plottet inn på det fremtidige Coopkartet:

- Vi har kapitalen, og vi har virkemidlene. Eiendom er et av virkemidlene vi kommer til å ta i bruk, sier Steigedal. Planene er store for flere hypermarkeder og stormarkeder, og relokalisering og kjedejusteringer for mange butikker. I planskuffene til Coop Eiendom ligger det planer om 15 Obs, 8 Obs Bygg, 9 Extra og 5 Extra Bygg i løpet av de neste fire til fem årene. Selv om ikke alt blir realisert, betyr det en dreining til større butikker. Samtidig er Coop sentral i flere nye handelsparker som er under etablering flere steder i landet.

- Vi må bli større på faghandel, som møbler, bygg, sport og elektro. Vi har svidd fingrene våre før både i møbler og elektro, men det bør ikke være noe hinder for å satse. Det er også flere andre bransjer som er aktuelle for oss, sier Steigedal.

Mange i kooperasjonen mener det ikke er nok å utvikle egne kjedekonsepter innenfor faghandel, og derfor er oppkjøp eller samarbeid med eksterne aktører en mulig strategi.

Powered by Labrador CMS