Nyheter

Tar grep (men sier det ikke)

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Lavpris er blitt dårlig butikk. Kjedene ser utviklingen og tar grep for å stoppe den, men prater helst ikke høyt om det.

De siste årene har varebidragene i en gjennomsnitts lavprisbutikk falt kraftig, viser tall fra Genius Retail Management. Du kan lese mer om dem på side 14-15 i Handelsbladet FK denne uken. Utviklingen er dramatisk. Fortjenesten har gått kraftig ned de siste årene. Bruttofortjenesten går nedover, utgiftene øker, og stadig flere butikker kommer ut med røde tall på nederste linje.

Det er ingen umiddelbar bedring i vente, heller. I mange situasjoner er kundene villige til å betale ekstra for spennende produkter og god service; likevel blir priskrigen bare tøffere. Når kunden først vil betale ekstra, velger hun gjerne en fullsortimentsbutikk (og sørger for at fullsortimentsbutikkene opplever stadig bedre resultater), mens lavpriskjedene blir sittende fast i priskrigen. Lønnsutgiftene stiger, jordbruksoppgjørene koster, og det er få utsikter til å kunne kjøpe inn varene særlig billigere. Handelen samler innkjøpene sine i allianser for å få det til, og samtidig kuttes det utgifter overalt hvor det er mulig. Men alle lavpriskjedene har innsett at så lenge det ikke er penger å tjene på bare å være billig, må det gjøres noe med konseptene.

Ica og Coop ser at det er blitt for mange lavprisbutikker i Norge til at alle kan tjene penger, og gjør noe med dem som ikke går bra. Mange Rimi-butikker er omprofilert til Ica, og Coop Prix-butikker er på vei over i Nye Coop Marked. Kiwi og Bunnpris, derimot, er svært ekspansive om dagen. Løsningen når man bygger ut flere butikker i et marked der det egentlig er for mange allerede, blir å satse på andre verdier i tillegg til pris. Kiwi forteller om garantiene sine, mens Bunnpris bruker søndagsåpent. Rema 1000 og Lidl har også justert filosofien. Rema trekker inn flere varer med høyere brutto for å kunne fortsette å tjene penger på å selge de billigste basisproduktene. Lidl innser at kundene ikke er like i alle land, og supplerer emv-sortimentet med kjente merkevarer. Alle tilpasser seg en utvikling der færre enn før klarer å tjene penger på klassisk lavpris. Alternativet ville vært å legge på prisene. Det er ikke noen aktuell løsning for ekte lavpriskremmere.

Powered by Labrador CMS