Nyheter

Tar seg godt betalt

Internasjonale merkevareleverandører tar seg ekstra godt betalt i Norge på grunn av den sterke kjøpekraften. Det er påstanden i en større reportasje i Aftenposten onsdag.

Publisert Sist oppdatert

– En del av de internasjonale merkevarene koster mye, fordi leverandørene mener nordmenn er villig til å betale prisen. Leverandørene vil ikke gi oss lavere priser. De tar seg bedre betalt i Norge, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke til Aftenposten.

Lykke bruker sjampo og hygieneartikler som eksempel på produkter som er priset høyt, og som både kjedene og leverandørene tjener gode penger på.

– Såpe finansierer ganske mye av det du kjøper i butikken. Både kjeder og leverandører gjør gode penger på såpe, sier Lykke.

Også Norgesgruppen mener at enkelte internasjonale leverandører tar seg ekstra godt betalt i Norge.

– Leverandører av internasjonale merkevarer ser på kjøpekraften i det enkelte land når de setter sine priser. Det er ganske logisk at globale aktører har ulikt syn på enkelte europeiske land, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen til Aftenposten.

Aftenposten har spurt ledelsen i flere internasjonale merkevareselskap om det norske prisnivået. Men verken Unilever Norge, Procter & Gamble og Nestle Norge kjenner seg igjen i påstandene.

Påstander om at de norske prisene på internasjonale merkevarer er kunstig høye er ikke av ny dato. For flere år siden skapte daværende konsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen debatt i bransjen da han under et foredrag på høstmøtet til Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) sa det samme.

Powered by Labrador CMS