Nyheter

Te-salg til (regn)værs

OSLO: I sør har det vært den mest regntunge sommeren i manns minne, noe som har gått hardt utover salget av typiske sommerprodukter. Men istedenfor kald øl og kjølende is, har kundene kjøpt te for å ha noe å varme seg på.

Publisert Sist oppdatert

- Det kan jo være en liten trøst til butikkene som har hatt dårlig ølsalg, sier produktsjef Asle Forsbak i Haugen-Gruppen. Trøsten han sikter til, er et tesalg som har gått rett i været. Eller regnværet.

- Kategorien har økt med 18 prosent, og det i en periode som normalt er veldig dårlig, sier Forsbak, som ikke finner andre forklaringer enn det dårlige været i sør. - Vi snakker om et par millioner kroner i en måned te pleier å ligge på det laveste. Og Twinings har økt enda mer enn kategorien, med 22,5 prosent.

Ifølge produktsjefen er det på grønn te og fruktte at økningen er størst. Twinings har en markedsandel på 80 prosent i frukttesegmentet, og både markedsandelen og kategorien er i vekst.

- Det er blitt godt utvalg på te, selv i lavsortimentsbutikkene. Og den nye Voyage-serien, som vi lanserte for et år siden, har bidratt sterkt til kategoriveksten. Nå lanserer vi snart en ny variant med appelsin, Indian Goa, sier Asle Forsbak.

Powered by Labrador CMS