Nyheter

Te til tusen

STAVANGER: - Nordmenn er ikke redde for å prøve ut nye ting, og det gjør det norske temarkedet spesielt. Vi selger langt mer av smakssatte teer her enn hjemme i England, sier Stephen Twining, kommunikasjonsdirektør i Twinings.

Publisert Sist oppdatert

- Nordmenn ser ikke på prislappen når de kjøper te, men går etter smak og kvalitet, forteller en fornøyd teselger på norgesbesøk. Stephen Twining, kommunikasjonsdirektør og omreisende ambassadør for selskapet med samme navn, krever nemlig litt mer per pose enn konkurrentene.

- Vi annonserer med at vi har den høyeste kvaliteten, og jeg har ikke hørt noen protestere. I England er Twinings er finteen, når det skal være litt ekstra. Slik er det ikke i Norge, fordi folk velger te etter andre kriterier enn prisen. Det synes jeg er hyggelig, smiler Twining.

Engelskmannen utgjør 10. generasjon av tefamilien Twining, som har solgt sine varer til alle som vil smake i over 300 år.

ØKENDE TESALG

- Norge ligger i verdenstoppen for kaffedrikking. Arbeider du ikke i motbakke her?

- På ingen måte! Det norske tesalget øker sakte, men sikkert, og det er akkurat slik jeg vil ha det. Har man bratt vekst, får man et bratt fall. Det viser seg at når veksten kommer litt etter litt, da har den en tendens til å bli varig, mener Twining, som slett ikke har noe imot kaffe: - Jeg drikker vel om lag to kopper i uken.

- Når jeg skal skissere konkurransen pleier jeg først å tegne en sirkel med Twinings i midten. I sirkel nummer to plasserer jeg andre teprodusenter, mens kaffe og andre drikker havner i den neste.

Twining var ivrig deltaker på «Engelsk uke» i Stadion Parken i Stavanger sist uke. Til tross for den imponerende stamtavlen fra te-dynastiet, er den joviale engelskmannen slett ikke for fin til å stå i en norsk dagligvareforretning og lokke på nye kunder: «Good afternoon, sir, may I offer you a cup of tea?».

I første rekke var det 300-årsjubileumsserien «Voyage» som sto på menyen, med de krydrete variantene Brazilian Baía, Indian Chai og African Tunda som du leste om i Handelsbladet FK i september.

VIKTIG VARE

- Te er et viktig segment hos oss. Det er den varen vi har som gir mest penger i kassen og som vi selger mest av i antall enheter, forteller produktsjef Asle Forsbak i Haugen-Gruppen, som har hånd om Twinings Te i Norge.

- Twinings er en veldig sterk merkevare, og den sterkeste vi opererer med i Haugen-Gruppen. Markedsandelen er i dag på cirka 64 prosent, det dobbelte av den største konkurrenten, sier han.

- Det norske temarkedet er på nesten 190 millioner kroner, og veksten i fjor var på et par-tre prosent, supplerer Arnfinn Tysnes, nøkkelkundeansvarlig i Haugen-Gruppen. Han ser ingen tegn til at veksten vil bli mindre i årene fremover. Tvert om. Folk blir stadig mer opptatt helse og hva man heller i munnen, også når det gjelder varme drikker.

- Norge har ett av de aller høyeste forbrukene av grønn te i verden, forteller Tysnes.

- Og menn er blant de ivrigste grønn te-drikkerne. Kvinnene kjøper teen, men det er langt på vei menn som drikker den, sier Stephen Twining.

Powered by Labrador CMS