Nyheter

Tester ut ny 7-Eleven: «Råest

TÅSEN, OSLO: Reitan Servicehandel tester ut et nytt og oppgradert 7-Eleven-konsept, og først ut er Yx-stasjonen på Tåsen i Oslo. - Dette er den råeste convenience-butikken som er i markedet, sier Magnus Reitan til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Handelsbladet FK kunne i september fortelle om det nye og oppgraderte butikkonseptet som først ble presentert for 7-Eleven-kjøpmennene under riksmøtet på Brunstad i Vestfold. Nå er den første butikken klar for markedet. Den åpnet på Tåsen i forrige uke, og minner lite om en tradisjonell 7-Eleven. Fargebruken er kraftig nedtonet, og på bekostning av kjeden er konseptene og produktene profilert. Det er blitt bedre eksponering, mer ferskvarer, egne spesialiteter, som den meksikanske matretten taquitos, mer bestselgerfokus og et helt nytt kaffekonsept: Caffe Rosso. Butikken bærer preg av høymarginprodukter.

Menytilbud til frokost, lunsj, middag, kveld og nattmarkedet skal markedsføres fra store skjermer som dekker en hel vegg bak disken. Dette kan styres sentralt fra kjeden, og det åpner også for lokale tilbud i spesielle situasjoner.

FLERE PÅ VEI

Det nye konseptet blir malen i det nye samarbeidet mellom Shell og 7-Eleven. Så snart Konkurransetilsynet har godkjent avtalen, begynner arbeidet med å fylle opp Shell-stasjonene med nye butikker. Da blir også mange av dagens Yx-stasjoner omprofilert.

- Butikken på Tåsen er lik den vi kommer til å etablere på de største stasjonene. Så må vi tilpasse konseptet litt til mindre stasjoner. Men alle skal oppleve at de får noe nytt og bedre, sier Magnus Reitan til Handelsbladet FK.

Før jul kommer to nye testbutikker på mindre stasjoner, og til våren kommer ytterligere fem butikker. Går alt som planlagt, starter utrullingen neste høst. Når Shellavtalen blir realisert i løpet av 2009, regner Reitan Servicehandel med en omsetning i 7-Eleven på over en milliard kroner fra stasjonsbutikkene. Det kommer i tillegg til resten av kjedelaget.

900 000

På Tåsen er det danske Jeppe Storm som er franchisekjøpmann. Han har tidligere vært sjef for kjeden i Norge, men han trives bedre som kjøpmann. Stasjonen har en butikkomsetning på 13 millioner kroner. Nå forventes det en kraftig vekst. Stasjonsbutikken på Fetsund, som allerede har kombinasjonen 7-Eleven/Shell, har en vekst på 30 prosent.

Det nye butikkonseptet får en sentral rolle i vekstplanene som ble presentert for kjøpmennene på riksmøtet. Lista er lagt høyt, for Reitan har lovet 7-Eleven-kjøpmennene at snittlønnen i 2009 skal opp til 900 000 kroner. Samtidig skal bruttofortjenesten øke til 45 prosent. Løypemeldinger så langt tyder på at den nye avtalen begynner å virker.

FINLAND NESTE

Reitan Servicehandel håper på en europeisk avtale med 7-Eleven, og Shell-avtalen er et godt vedlegg til søknaden. Imens blir det gjort mest mulig ut av den nordiske avtalen, der Reitan nå er på plass i alle land, unntatt Finland.

- Vi har planer om å etablere oss med 7-Eleven i Finland. Spørsmålet er bare hvordan vi gjør det, alene eller sammen med en finsk partner, sier Magnus Reitan til Handelsbladet FK.

- Dere eier det nye butikkonseptet, inkludert Caffe Rosso, sammen med 7-Eleven. Betyr det at det drypper litt på Reitan Servicehandel dersom 7-Eleven ruller dette ut internasjonalt?

- Vi får ingenting. Men samtidig kan vi ta i bruk andre ting som 7-Eleven har utviklet andre steder i verden, uten å betale noe for det. Det er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, sier Magnus Reitan.

Powered by Labrador CMS