Nyheter

Tidobler magesekken

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det høres ut som en dagligvarekjøpmanns drøm. Men dessverre, det er ikke kundenes magesekk som er blitt ti ganger så stor. Derimot går salget av magesekker fra sau, med passende innhold, rett til værs.

Ikke før har skottene fått selvstyre, så reverserer de tidligere tiders okkupasjon og legger England under seg. Matkulturelt, vel å merke. Det dreier seg om britenes fremste bidrag til verdens kulinariske kultur (ved siden av whisky og sider): Haggisen.

Tidligere har engelskmenn flest tatt med seg de stive overleppene sine og rømt alt hva remmer og tøy og vester og bowlerhatter kan holde når de er blitt presentert for delikatessen der lunge, hjerte og lever fra sauen er stappet sammen med havregryn i en magesekk. Men nå forlanger engelskmennene haggis i butikken året rundt, rapporterer The Independent.

Folk over hele verden er blitt haggis-fans, ifølge Simon Howie, slakteren som leverer delikatessen til Sainsbury's. - Salget vårt er tidoblet på fire år, forteller han.

Så får det heller stå sin prøve at hver tredje amerikanske turist tror at haggisen er et dyr og at hver fjerde tror det er mulig å jakte på den. Det er sannsynligvis omtrent de samme amerikanerne som tror at ørreten vokser på trærne og blir til rakfisk når den blir veldig moden.

Georg Mathisen

Powered by Labrador CMS