Nyheter

Tidsklemma har skylda

OSLO SENTRUM: Forbrukerens største barriere mot å velge sunn mat er tidsklemma. Folk synes rett og slett det tar for lang tid å lage sunn mat. Det kommer frem i en fersk undersøkelse. Og det er menn og de yngste som er dårligst til å spise frukt og grønt.

Publisert Sist oppdatert

47 prosent av befolkningen synes det er tidkrevende å tilberede sunn mat. Det viser en undersøkelse Opinion har utført for Coop. - Det er tidsklemma som har skylda for at folk velger mindre sunn mat. Det er mye mer lettvint å kjøpe ferdiglagd, sier markedsdirektør Toril Opsal Thorp.

Kristin Krohn Devold i Turistforeningen foreslår på bakgrunn av undersøkelsen at kjedene informerer kundene om hvordan man kan lage sunn mat raskt. - Lag en informasjonsfolder med tips og oppskrifter, sa Krohn Devold under Coops matkonferanse i Oslo. - Vi må ikke komme med trusler og pekefingre lenger. Vi må friste folk til å bli sunnere, både når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet, la hun til.

MENN OG UNGDOM VERST

Kunnskapen om hva som er sunn mat er likevel høy, viser undersøkelsen. 80 prosent føler de har tilstrekkelig kunnskap om sunn mat. Men til tross for kunnskapen velger man altså andre alternativer, og det

er spesielt de unge som

spiser mye usunn mat. - De er stroforbrukere av grab and go-produkter og industriprodusert mat, påpeker Opsal Thorp.

- Jo yngre man blir, jo mindre frukt og grønnsaker spiser man, tilføyer hun.

Opsal Thorp karakteriserer menn som fruktsinker. Mens 75 prosent av kvinnene spiser frukt minst en gang om dagen, er andelen menn bare 54 prosent. - Vi ser et klart behov for å tilrettelegge for enklere valg på sunn mat, sier Opsal Thorp.

STØRRE UTVALG

Undersøkelsen viser videre at 65 prosent av forbrukerne ønsker seg større utvalg sunn mat. - Det er med andre fortsatt stort behov for produktutvikling, fastslår markedsdirektøren. I tillegg mener 62 prosent at prisene må bli lavere. 42 prosent mener merking av innholdet må bli enklere forstå, og 52 prosent mener sunne produkter må bli lettere å finne i butikken. - Det handler ganske enkelt om tilgjengelighet, sier Opsal Thorp, og legger til at Coop jobber nettopp for å bedre den. Det gjelder alt fra nye produkter, til prisjusteringer, vareplassering og satsing på enkelte varegrupper, som blant annet fisk og økologisk.

Coop mener også det begynner å haste med å få på plass et felles sunnhetsmerke i de nordiske landene. Det samme gjør nestleder Haakon E. Meyer i Nasjonalt råd for ernæring. Han vil i tillegg fjerne moms på frukt og grønnsaker så de blir billigere, og samtidig øke til full moms på sjokolade og sukkervarer. - Vi må gjøre de sunne valgene enklere. Samtidig må det gjøres noe med markedsføringen av usunn mat overfor unge, konstaterer Meyer.

Powered by Labrador CMS