Nyheter

Til å stole på

«Bransjen trenger et fagblad som behandler alle kjeder og leverandører likt, og som ikke lar dekningen sin styre av hva sterke annonsører mener at bør stå i avisen.»

Publisert Sist oppdatert

For første gang har MMI gjennomført en undersøkelse om lesing av fagblader blant topplederne i dagligvarehandelen. Tallenes tale er klar: Handelsbladet FK leses av flest, og det er Handelsbladet FK som holder flest oppdatert om utviklingen i dagligvarebransjen.

Gode tall er alltid hyggelig lesning, og det har betydning å være den avisen som oppfattes som størst og best. Samtidig er det et annet tall som nesten er vel så gledelig: Hele 95 prosent oppfatter Handelsbladet FK som det seriøse fagbladet, og vi er også det mest pålitelige bransjebladet.Med tanke på fremtiden er disse tallene viktige. Norske fagbladredaktører utsettes for press for å skrive akkurat det som kildene og annonsørene ønsker at de skal skrive. Noen gir etter for presset. Det finnes dessverre fagblader i Norge der det er mulig å «bestille» omtale, gjerne knyttet opp mot annonsering.Ikke en gang de som får denne hurra-omtalen, er tjent med dette på lang sikt. Den avisen som ikke tør å skrive negativt om noe der det er nødvendig, har heller ikke troverdighet når den skriver positivt. Skrytereportasjer i slike blader er verdiløse ikke bare som journalistikk, men også som reklame betraktet.

Derfor er det så positivt at tallene forteller om en oppfatning av seriøsitet og pålitelighet. I en tid da dagligvarebransjen utsettes for store oppslag og både mer og mindre berettigede avsløringer i mediene, trengs det et fagblad som er til å stole på. Som tør å si fra hvis andre medier ikke gjør jobben godt nok, men som også tør å være kritisk til bransjen når det er nødvendig.Og ikke minst: Bransjen trenger et fagblad som behandler alle kjeder og leverandører likt, og som ikke lar dekningen sin styre av hva sterke annonsører mener at bør stå i avisen.

PS: Det er helt tilfeldig at denne undersøkelsen kommer samtidig med at bladet Kjøpmann måtte legge inn årene. Kjøpmann var et profesjonelt blad som prøvde å finne en spennende nisje i bransjen. Dessverre klarte ikke bladet å få abonnenter eller annonsører nok. Ett blad mindre kan bety økte inntekter for oss som er igjen, likevel er det alltid synd når et lesverdig blad må gi seg.

Powered by Labrador CMS