Nyheter

Tillit til norsk kjøtt

Nok en gang er det fastslått: norske forbrukere har høy og stabil tillit til norsk kjøtt. SIFO-rapporten peker likevel på skjær i sjøen framover.

Publisert Sist oppdatert

Tilliten er en sterk kapital for den norske kjøttbransjen.

I Sifo-rapporten som ble sluppet fredag, uttrykkes det likevel en viss bekymring for hvordan tilliten vil holde seg om volumet av utenlandsk kjøtt øker, dagligvarehandelens egne merkevarer tar en mer framtredende plass, og dersom effekten av endret markedsregulering blir tydeligere.

– Undersøkelsen bekrefter det vi allerede vet, nemlig at forbrukerne har tillit til norsk kjøtt. Det har de all grunn til, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura, morselskapet til Gilde og Prior i en pressemelding.

– Norge har trolig verdens friskeste dyrehold, og vi har gode rutiner i industrileddet som gir oss et virkelig godt konkurransefortrinn. Nortura skal forvalte dette med omhu, også med de endringer i markedet som rapporten påpeker, fortsetter Sunqvist.

Sifo-rapporten «Tillit til kjøtt» er skrevet av Unni Kjærnes, Svein Ole Borgen, Anita Borch og Randi Lavik. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra McDonald’s Norge og Nortura.

Powered by Labrador CMS