Nyheter

Tine har lagt strategien

STRATEGI: Tine har blinket ut fem kategorier i dagligvaremarkedet som satsingsområder for de neste årene.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjef Hanne Refsholt i Tine er fornøyd med utviklingen den siste tiden. Nøkkeltallene i halvårsregnskapet peker i riktig retning, markedet har tatt godt imot nylanseringene, kjøpmennene har kåret Tine til årets leverandør, og ikke minst: Etter mange år med kontinuerlig tilbakegang er det igjen vekst i salget av søtmelk (vanlig melk).

- Det er inspirerende og motiverende. Vi klarer oss godt i konkurransen, og det er særlig på innovasjonssiden at vi er blitt godt mottatt. Det viser at strategien vår virker, sier konsernsjef Hanne Refsholt til Handelsbladet FK.

Ser 12 år fremover

Som sjef for en av landets største bedrifter og som styreleder i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) er hun et av bransjens mektigste kvinner. Nå skal hun lede det bondeeide konsernet videre mens frihandel, økt konkurranse og nye matvaner utfordrer fremtiden.

Konsernledelsen har tenkt langt når den har lagt opp et strategisk løp helt frem til 2020. Stikkordene er vekst, marginvekst, kategorivekst, innovasjon og en mer kostnadseffektiv drift. Det betyr færre produksjonsanlegg og større volum. Samtidig skal det satses mer på utvikling av eksisterende merker og utvikling av nye konsepter rundt produktene. Målet er at driftsmarginen skal opp til 10 prosent av omsetningen, i en kombinasjon av økt salg og kostnadskutt.

Markedsarbeidet er rettet inn mot fem kategorier der vekst og produktutvikling står sentralt: drikke, frokost og lunsj, mellommåltid, middag/ matlaging og desserter, og kategoriutvikling.

Mer Biola og mer melk

Høstens mange lanseringer fra Tine betyr at arbeidet med å spisse markedsarbeidet begynner å vises igjen. Selv om det er enkeltområder, som desserter, som henger litt igjen i forhold til fjoråret, er veksttakten god. Blant høstens mange lanseringer er nye varianter av Biola, et produkt som har hatt sterk vekst. I høst skal Tine bruke tv-reklame for Biola.

- Det er et produkt med et kjempepotensial, sier Hanne Refsholt til Handelsbladet FK.

- Salget av søtmelk øker igjen, etter flere tiår med fall?

- Jeg tror det kan være et trendskifte, og det er vi veldig glade for. Det er jo melk som er hele grunnlaget for Tine. Alt tyder på at melkens omdømme er snudd. Nå tør vi igjen å snakke om melkens positive egenskaper, og ikke bare smaken. Vi kommer til å øke markedsarbeidet rundt melk, og det kommer også nye melkeprodukter, sier Refsholt, som viser til at det blant høstens nyheter eksempelvis er en testlansering på Østlandet av Tine økologisk skummet melk.

Grossistpress

I det stille har Tine vridd organisasjonen fra å være produksjonsorientert til å bli en markedsrettet organisasjon. På enkelte områder, som på ost, har Tine en nordisk ambisjon. Nye måleverktøy har også gjort sitt til at Tine bedre forstår markedet og forbrukerreaksjoner, ifølge Refsholt.

- Norgesgruppen presser på for å overta distribusjonen, et område som berører et par hundre ansatte i Tine?

- Det er et vanskelig og komplisert spørsmål som vi tar på største alvor. Vi har en god dialog, men det er ikke nok for oss at det er lønnsomt for Norgesgruppen. Vi må tenke på vår egen lønnsomhet og forholdet til de andre aktørene, sier Hanne Refsholt .

Powered by Labrador CMS