Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine tar i mot prisen for Norges mest bærekraftige selskap 2019.

Nyheter

Tine kåret til Norges mest bærekraftige selskap i 2019

Publisert Sist oppdatert

Det norske folk har stemt frem Tines 200.000 kyr, 10.000 bønder og 4500 ansatte til Norges mest bærekraftige selskap i den landsomfattende Sustainable Brand Index-undersøkelsen.

Den ferske konsernsjefen er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på Tines bærekraftsarbeid, og påpeker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.

– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at Tines verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at Tine skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland i en pressemelding.

Bærekraft betyr også trygg, norsk matproduksjon med positive ringvirkninger.

– Arbeidsplasser og levende distrikter gir norsk matkultur over hele landet. Analyser viser at verdiskapningen fra Tines virksomhet er rundt 20 milliarder kroner, fordelt på cirka 25.000 årsverk, sier han.

Tines nye rømmebeger på papp.

Hovland peker også på mange konkrete bærekraftstiltak som involverer alle ansatte i Tine.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023.

Undersøkelsen viser at Tine scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Allerede til høsten tester Tine rømme på pappbeger.

– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig.

Powered by Labrador CMS