Som en ode til den høyt elskede pannekaken har Tine MatSans i samarbeid med den amerikanske pannekakekunstneren Nathan Shields gjenskapt kjente og kjære nordmenn som pannekaker. Over: Marit Bjørgen.

Nyheter

Tine lanserer oppskriftstjeneste

Tine lanserer oppskriftstjenesten MatSans i ny drakt. Nettstedet skal være en intelligent og intuitiv matportal som lærer seg hva brukerne liker. Og det de liker aller best, er pannekaker.

Publisert Sist oppdatert

Tine har analysert nordmenns vaner knyttet til middags- og oppskriftssøk. Konklusjonen er at pannekaken er den store folkeoppskriften, målt etter antall søk på nett de senere årene. Hver måned gjøres det tusenvis av søk etter pannekakeoppskrifter fra folk på jakt etter den flate middagsfavoritten. Populariteten er også økende; Tines egne tall viser at søk etter pannekakeoppskrifter hittil i år har økt med 50 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette bekreftes av Googles oversikt som viser at pannekaker er det mest søkte oppskriftsordet i Norge hittil i år.

– Det er ikke rart at pannekaken er den mest populære av alle oppskriftene våre. Alle liker pannekaker, og retten kan brukes til ulike måltider og i forskjellige sammenhenger. Med stadig flere varianter og oppskrifter tilgjengelig, øker også populariteten. Blant annet oppdager flere gleden ved nye ingredienser å bruke til pannekakene, som skinker, oster og grønnsaker. Man kan lage dem grove og sunne, eller søte og herlige, det er enkelt, raskt og godt uansett, sier Alexander Nilsen, matfaglig ansvarlig i Tine, i en pressemelding.

Middagstjenesten MatSans har et innebygget script som gradvis lærer seg hva brukeren liker, og foreslår oppskrifter skreddersydd for den enkeltes smak. MatSans fanger opp søkevanene inne på siden og loggfører foretrukne ingredienser og retter. Etter noen få søk skal tjenesten, basert på søkealgoritmen, treffe med presise middagsforslag, basert på nærmere 1000 oppskrifter i en raskt voksende database.

– MatSans er spesifikt utviklet for å motvirke et helt spesielt fenomen, nemlig middagsblackout. Vi kan vel alle kjenne oss igjen i den formen for idétomhet som oppstår i matbutikken, på hverdager mellom klokken 16 og 18. Det vi har avdekket i vår research er at mange sultne middagshandlere kommer i matbutikken uten en konkret plan, i påvente av inspirasjon. Men inspirasjonen uteblir og man faller raskt tilbake til å velge en av de 9-12 sikre rettene man har i repertoaret sitt. Med Tine MatSans på mobilen vil man til enhver tid ha tilgang på nye oppskrifter som er tilpasset hva man faktisk liker, og det er denne kunnskapen vi tror vil gjøre at færre opplever middagsblackout når de skal handle inn til hverdagsmiddagen, sier Alexander Nilsen.

Som en ode til den høyt elskede pannekaken har TINE MatSans i samarbeid med den amerikanske pannekakekunstneren Nathan Shields gjenskapt kjente og kjære nordmenn som pannekaker.

Powered by Labrador CMS