Nyheter

Tine med historisk sus

Tine er blitt totalleverandør av faste og flytende meieriprodukter til De Historiske Hotell & Spisesteder. – Dette er mye mer enn en leverandøravtale. Tanken er at vi skal være en pilot med tanke på markedet for øvrig, sier Nils Henrik Geitle til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Geitle er adm. direktør i De Historiske Hotell & Spisesteder, som består av 42 hoteller og 19 restauranter i Norge. Den nylig inngåtte avtalen ble lansert torsdag sist uke, rett før den norske pressekonferansen før Grüne Woche i Berlin. Nils Henrik Geitle benyttet anledningen til å fortelle om en ny, langtidsmodnet Jarlsberg som er utviklet for gjestene til de unike hotellene og spisestedene i kjeden. Den er modnet i tre år, og det er foreløpig kun ferdigprodusert to tonn av osten. – Vi har førsteprioritet til å kjøpe osten, og skal servere den på alle våre spisesteder i sommer. Vi har også utviklet en liten folder med oppskrifter som gjestene kan få med seg. Tine ser nok våre gjester som en god test, fordi de er så kravstore, sier Geitle som ser frem til å utvikle flere nye produkter i samarbeid med Tine. – Jeg må skryte av norsk matindustri. Vi har inngått liknende avtaler med både Nortura og Bama tidligere. Med denne avtalen viser Tine virkelig at de vil ha lokale produkter i sitt system, og ta spesialitetene på alvor, sier Nils Henrik Geitle.

Blant hotellene og spisestedene i kjeden finner vi Hotell Union Øye på Sunnmøre, Engø Gård på Tjøme og Statholdergaarden i Oslo. Medlemmene har et særlig bevisst forhold til vertskapsrollen, og historiefortelling skal danne rammen for opplevelsene innen overnatting og gastronomi. Fra 1. januar ble Tine ble totalleverandør- og distributør av faste og flytende varer, og det er flere grunner til at De Historiske nå ønsker at melk, ost og Salma skal leveres i Tine-biler.

– For det første, har Tine både kapasiteten og viljen som skal til for å skreddersy distribusjonen til våre restauranter og hoteller. Fordi mange av våre steder ligger utenfor allfarvei, er det ofte vanskelig å finne gode, tilpassede leveringsordninger, sier Geitle, som også trekker frem at både Tine og De Historiske en sterk forankring i norske og lokale mattradisjoner, og et ønske om å utvikle norsk matkultur videre. En egen «matfaglig gruppe» er allerede etablert, og skal jobbe sammen for å utvikle nye produkter.

Powered by Labrador CMS