Nyheter

Tine merker emv-konkurransen

Økt konkurranse fra emv førte til redusert salg av spesielt Tines ost og juice i 3. kvartal. Totalomsetningen økte derimot med 5,2 prosent i forhold til 3. kvartal i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Tine økte omsetningen i tredje kvartal med 5,2 prosent i forhold til 2008. Driftsresultatet i samme periode ble 357 millioner kroner, en forbedring på 96 millioner kroner. Hittil i år endte driftsresultatet på 770 millioner kroner, en økning på 226 millioner kroner. – Økt konkurranse førte til at Tines segmentandel innen meieriprodukter totalt sett svekket seg sammenlignet med 3. kvartal 2008. Det var først og fremst salget av ost og juice som ble redusert gjennom økt konkurranse fra handelens egne merkevarer. Salget av Biola, Tine Yoghurt, Litago og Jarlsberg viste vekst sammenlignet med fjoråret, sier konserndirektør Elisabeth Morthen i en pressemelding.

Salget av iskrem ble sterkt påvirket av den dårlige sommeren i Sør-Norge og Sør-Sverige, noe som reduserte både omsetning og driftsresultat for Diplom-Is i forhold til 3. kvartal 2008. Fjordland merket økt konkurranse fra andre aktører innen ferdigmat, men opplevde vekst på yoghurt og desserter.

Powered by Labrador CMS