Nyheter

Tjener bedre uten Reitan

TRONDHEIM: Det kunne vært over og ut for Kjeldsberg, som var en av landets største dagligvaregrossister, da Odd Reitan i 1998 ville ha kontroll over distribusjonen selv. Men 150-årsjubilanten tråkket ny sti, og tjener nå mer penger enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Hadde det ikke vært for Reitan-familien, hadde Kjeldsberg neppe blitt så stort som selskapet var på 90-tallet. Fire milliarder i omsetning gjorde trønderfirmaet til en av Norges største grossistvirksomheter i dagligvarebransjen.

- FRANCIS BLE IKKE SUR

Men det var også Reitan-familien som gjorde en brå slutt på det, da colonialmajoren i 1998 bestemte seg for å få full kontroll over distribusjonen. - Han (Francis Kjeldsberg, red. anm.) ble ikke sur. Jeg så på ham at han ikke var helt fremmed for at det måtte bli slik, og at jeg kanskje hadde rett, sier Odd Reitan i Kjeldsbergs jubileumsbok, skrevet av Dag Bredal.

- Men vi var ikke særlig begeistret for salget den gang, sa Berit Kjeldsberg under jubileumsmarkeringen på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Men når selskapet nå feirer 150 år, er hun egentlig glad for at Reitan tok det valget for åtte år siden. - Det ga oss en mulighet til å prøve noe nytt, og vi tjener faktisk mer penger nå enn da vi drev grossistvirksomhet. Det sier litt om hvor små marginer grossistene hadde å gå på, og at det finnes andre interessante forretningsmuligheter her i verden, sier Berit Kjeldsberg, som i dag leder selskapet som femte generasjon i familien.

FORTSATT KAFFE

Kjeldsberg-familien er nå nesten helt ut av norsk dagligvarebransje. Ja, bortsett fra kaffen da. Merkevaren Kjeldsberg på kaffe, som ble utviklet på 60-tallet, har familien ingen planer om å kvitte seg med. Men selskapet, som av Trondheims ordfører karakteriserer som en av byens institusjoner, er nå først og fremst investor, eiendomsforvalter og en aktiv eiendomsutvikler.

Verdiene selskapet forvalter, nærmer seg en milliard kroner. - Jeg er stolt og glad for at firmaet fortsatt er i gang, og tror et 175-årsjubileum er innen rekkevidde, sier Berit Kjeldsberg.

FRA ENGROS TIL EIENDOM

Det var i 1856 at Rasmus Flor Kjeldsberg, sammen med Johan Holst, åpnet landhandel i Strandgaten i Trondheim. De to gikk ganske tidlig hver sin vei, og R. Kjeldsberg ble stiftet. Gjennom de første hundre årene gikk selskapet gjennom både opp og nedturer, men vokste gradvis,

skriver Bredal i sin bok. I 1954 besluttet Karl Rasmus Kjeldsberg å bygge et nytt betonglager i Trondheim, en viktig avgjørelse for utviklingen av Kjeldsberg som grossist.

Økende konkurranse på dagligvaremarkedet var avgjørende for at Kjeldsberg gradvis valgte å prioritere grossistsiden av virksomheten fremfor satsing på egne butikker. Det veivalget var også grunnlaget for samarbeidet med Odd Reitan og hans far Ole. I 1979 leide Kjeldsberg ut sin butikk på Bromstad til Reitan, og de to familiene inngikk samtidig en leveranseavtale der Kjeldsberg skulle levere varer til Reitans den gang åtte butikker.

På 80-tallet vokste Kjeldsberg videre, blant annet gjennom flere oppkjøp. Selskapet ble etterhvert landsdekkende, og det var derfor dramatisk da Odd Reitan i 1998 ville integrere grossistvirksomheten i sin detaljvirksomhet. Kjeldsberg måtte legge ned som dagligvaregrossist, og begynte altså å utvikle seg innen nye bransjer.

- På sikt er jeg overbevist om at vi skal bygge oss opp igjen til å bli et firma som teller i norsk næringsliv. I dag er vi blant landets tyve-tredve største aktører innen eiendom. Vi skal bli blant de ti største, sier Berit Kjeldsberg i boka «150 år - Tradisjon og innovasjon i fem generasjoner».

Powered by Labrador CMS