Nyheter

Tjener på prisvekst

D SSELDORF: lavpriskjedene som kommer til å tjene på dyrere råvarer, fastslår en ny studie. Så lenge konkurrentene ikke klarer å forbedre prisimaget, spiller det ingen rolle om lavpriskjedene setter opp prisene litt.

Publisert Sist oppdatert

Dyrere meieriprodukter, dyrere brød, dyrere margarin, dyrere kjøtt og dyrere sukkervarer. Ingen skånes for prisstigningene. I hvert fall ikke hvis industrien får gjennomslag for å føre de økte råvareprisene videre til handelen og forbrukerne. Nå har det tyske rådgivningsfirmaet Oliver Wyman sett på hva det betyr for handelen. - Tiden arbeider for lavpriskjedene, sier Wyman-partner Sirko Siemssen. Han er overbevist om at så lenge andre formater ikke klarer å forbedre prisimaget sitt i kundenes bevissthet, vil det ikke spille noen rolle om også lavpriskjedene øker noen av prisene sine. - Når ikke fullsortimentsbutikkene reagerer, spiller utviklingen rett i hendene på lavprisaktørene, står det i analysen. Med økende prisnivå øker nemlig betydningen av prisen som den viktige faktoren for kjøpsbeslutningene. Hvis ikke fullsortimentskjedene skal tape andeler, må de på offensiven. - Det blir vanskeligere å forbedre det dårlige prisimaget med prisreduksjoner og å forbedre innkjøpsvilkårene, ifølge Sirko Siemssen.

Powered by Labrador CMS