Nyheter

To nye Mack-bryggerier

BRYGGER OPP: Macks Ølbryggeri legger 200 millioner kroner på bordet for et nytt, moderne bryggeri utenfor Tromsø. Samtidig får datterselskapet Trio i Skien nytt anlegg. Det blir et nisjebryggeri med østlandsmarkedet som markedsmål.

Publisert Sist oppdatert

Adm. direktør Harald Bredrup er femte generasjon ved roret etter at Ludwig Mack etablerte bryggeriet i Tromsø for 131 år siden.Til tross for dystre spådommer fra oppkjøpskåte konkurrenter, har Mack bestemt seg for en storsatsing på øl, mineralvann og drikkeprodukter. Målet er å bli markedsleder på øl i hele Nord-Norge, og en ledende nasjonal aktør på spesialøl. I tillegg skal bryggeriet ta markedsandeler på mineralvann og andre drikkeprodukter.

- Vi må ikke bli så opptatt i tradisjoner at vi snubler. Derfor må vi våge å tenke nytt. Jeg er femte generasjon i selskapet og vil ikke bli husket som den siste, sier adm. direktør Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri til Handelsbladet FK.

Største eier

Aksjene i eierselskapet Ludwig Mack er spredd på en lang rekke aksjonærer og familiegrener gjennom arv. De siste årene har Mai Invest, et selskap som eies av Harald Bredrup og broren Reinholdt, kjøpt flere aksjeposter. Selskapet eier nå 22,2 prosent av aksjene, og er størst. Det blir tolket som et signal om at den nye generasjonen ser muligheter for vekst og lønnsomhet, selv om 2007 ble et svakt år driftsmessig. For nå begynner utfordreren å vise muskler.

Nytt bryggeri

Det store bryggerianlegget i Storgata i Tromsø skal erstattes av et nytt, moderne bryggeri. Etter planen skal det nye bryggeriet stå ferdig i 2011, og prislappen er foreløpig på 200 millioner kroner. En avklaring av den såkalte grunnavgiften og en fremtidig samarbeidsmodell med Coca-Cola, er de to viktigste forutsetningene for at styret skal gi grønt lys. Forholdet til Coca-Cola er avklart, og nå gjenstår bare grunnavgiften, som Mack ønsker fjernet. - Vi ønsker forutsigbare rammevilkår. Får vi det, trykker vi på knappen, sier Harald Bredrup.

Mack har kjøpt en tomt i Nordkjosbotn, noen mil utenfor Tromsø, og det er et aktuelt sted for det nye bryggeriet. Den store bryggerieiendommen i Tromsø blir en viktig del av finansieringen av det nye anlegget.

Dagens Mack-anlegg er på 34 000 kvadratmeter og ruver i bybildet, men tiden har gjort at anlegget er blitt umoderne. - Det for tungvint og dyrt å drive i disse lokalene. Et nytt bryggeri vil redusere kostnadene betydelig, og det vil gjøre oss langt mer effektive, sier Harald Bredrup.

Markedsmålet

Markedsmålet er å styrke posisjonen i hele Nord-Norge, der selskapet har en markedsandel på 32,7 prosent i dagligvaremarkedet. I fjor økte andelen med ett prosentpoeng. Det svakeste området i nord er Nordland, der Ringnes tradisjonelt har hatt et sterkt grep. Men Mack har satt inn et støt, og i fjor økte volumet i Nordland med 22 prosent. Det tar Mack-ledelsen som en bekreftelse på at satsingen på innovasjon, produktutvikling og marked virker. Samtidig er det ryddet i salgsporteføljen mot det lukrative markedet på Østlandet. Og produktmiksen er blitt mer lønnsom enn før, selv om volumet er noe redusert. Også her skal det satses.

Skien

Datterselskapet Trio Bryggeri i Skien får en nøkkelrolle for satsingen på Østlandet. I september 2009 flytter Trio inn i et nytt bryggerianlegg på Klosterøya i Skien, og etter det Handelsbladet FK erfarer, så forsvinner også Trio-navnet i forbindelse med flyttingen. Bryggeriet i Skien får en sentral rolle som produsent inn mot Østlandsmarkedet, og som nisjeprodusent av drikkevarer for Mack. - Anlegget i Skien blir veldig viktig for oss i fremtiden, sier Harald Bredrup til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS