– Vi har et mål om å endre grønt-kategorien, sier Kristina Løfman (t.h.) i Onna Greens. Foto: Kilian Munch/DLF

Nyheter

To priser til Onna Greens

Nykommeren Onna Greens AS fikk hele to priser under DLF Høstmøte: DLF Innovasjonspris for Naturlig spiseklar salat og DLF Bærekraftspris for Smartere Verdikjede.

Publisert Sist oppdatert

­At ett selskap vinner flere priser under det tradisjonsrike arrangementet, er svært uvanlig. At vinneren i tillegg er en ganske ny og ukjent aktør, gjør det enda mer spesielt.

Fra power point til butikk

– For tre år siden var Onna Greens kun en power point-presentasjon. Det er dritkult at en nykommer får denne prisen, sier daglig leder Kristina Løfman i Onna Greens.Hun var snar med å takke Oda, deres første kunde, som har turt å satse. Oda er også den eneste dagligvareaktøren som selger den innovative salaten fra Onna Greens – men det blir det kanskje en endring på etter dette prisdrysset. Jurymedlem Julie Johansen, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, sa under utdelingen at juryen håper å se produktene i flere dagligvarebutikker fremover.

– Vi innoverer ikke for innovasjonens skyld, men har et mål om å endre grønt-kategorien, sa Kristina Løfman til begeistret applaus fra publikum.

– Vi er veldig overveldet! Vi heier på alle, og når det gjelder bærekraft er vi alle vinnere. Det er utrolig gøy at folk får øynene opp for oss. Kanskje klarer vi også å overbevise om hvilken kvalitet vår merkevarel står for, sier Kristina Løfman.

Innovasjonspris

Første pris hun var oppe og mottok var DLF Innovasjonspris, for Naturlig spiseklar Salat. I Juryens begrunnelse står det at årets vinner av DLF Innovasjonspris er en utfordrer i sin kategori. Med sin innovative produksjonsmetode leverer de mer enn dobbelt så lang holdbarhet, mindre svinn og nye produkter i en kategori som er dominert av store aktører og mye import. På tross av dette har de klart å bidra til verdiskapning i flere ledd. De har til tross for å være en utfordrer og med liten distribusjon klart å kapre markedsandeler og skaper verdivekst i kategorien og begeistring for forbruker.

Finalistene de konkurrerte mot i innovasjonsprisen, var Lerum med Zeroh! + Friskis = Sant og Colgate Palmolive for Colgate Ultra White.

Bærekraftspris

Juryens begrunnelse for å også gi DLF Bærekraftspris til Onna Greens, for Smartere Verdikjede, var bærekraftsarbeidet med fokus på å spise sunnere og kaste mindre. De har tatt i bruk ny teknologi og smarte løsninger for å minske belastning på miljøet og øke lokal matproduksjon, og ikke minst løfte det grønne måltidet opp og frem. Ved å dyrke hydroponisk, i beskyttet rom og i høyden er resultatet en smartere verdikjede som bidrar til fantastiske produkter med lenger holdbarhet, bedre ressursutnyttelse og mindre matsvinn. Et flott case til stor inspirasjon for andre, skriver juryen.

Finalistene i denne priskategorien var Kavli Norge med Q-Meierienes innsats mot matsvinn og Orkla Foods Norge med Redd restene med Toro.

Powered by Labrador CMS