Nyheter

Tøft for peppersvennene

Det er industriens peppersvenner som kan vente de største problemene når de tre største gruppene i dagligvare-Norge handler nordisk. På annen måte er det vanskelig å tolke NorgesGruppens Knut Faremo i Ukeavisen FK denne gangen. Hvem som er som peppersvenner å regne? De godt voksne, gjerne relativt store leverandørene som ikke har giftet seg med nordiske kolleger ? og som heller ikke er del av noe internasjonalt stor-konsern.

Publisert

Faremo trekker frem Toro. Nidar er et annet eksempel på en leverandør som gjør en utmerket jobb i Norge, men som likevel må slite for å beholde plassen i hyllene. Rett og slett fordi bedriftene ikke kan gå sammen med svenske og danske kolleger om å gi et felles tilbud. Mens de stadig ugifte kjempene i landbrukssamvirket klarer seg godt i denne omgang på grunn av importrestriksjoner og toll.

Det er ikke overraskende at de store, internasjonale klarer seg godt og i høyden kan regne med tøffe forhandlinger og litt frisk bris rundt forskjellig prising i forskjellige land. Det er heller ikke noen nyhet at det vil være rom for de små, lokale produsentene som nisje-leverandører i et stadig mer kresent og bevisst marked.De fleste har sett at det er de mellomstore som må belage seg på å tape. Men at selv en norsk storhet som Toro kommer i den kategorien, er overraskende.Handelen har styrke til å skvise ut store leverandører i nordismens navn. Noen ganger kommer Norden-kameratene i de tre store gruppene til å brenne seg og måtte slå retrett fordi forbrukerne krever det. Men det er ikke noe å basere seg på ? det tryggeste for dagligvare-industriens peppersvenner er å komme seg ut på frierføtter så snart som mulig.

Powered by Labrador CMS