Nyheter

Topp blant tusener

KÖLN: De begynte i noen få, norske butikker - nå tar de verden med storm. Smartfish Smartweek er blant verdens mest spennende nye produkter, mens Amundsen Omega3 dro tyske samfunnstopper til en av Anugas beste stands.

Publisert Sist oppdatert

Blant flere tusen leverandører på årets Anuga, valgte nærings- og forbrukerkomitéen i det tyske parlamentet Amundsen Omega3. Daglig leder Rune Skjoldal forklarte topppolitikerne hvordan norske forbrukere forstår nytten av sin daglige fiskeolje. Spesielt fattet de interesse for hvordan omega 3 er bra for hjernen.

TUNGT Å KOMME INN

Overfor Handelsbladet FK innrømmer Skjoldal at det ikke er lett å komme inn og få distribusjon i den norske dagligvarehandelen. - Vi opplever at utenlandske kjeder er mer imøtekommende enn de norske, sier han etter å ha møtt fremtidige kunder i en lang rekke land fra Mexico til Libanon.

Etter Handelsbladet FKs reportasje i nummer 19 i år om verdens store dagligvaretrender, med omega 3 på lanseringstoppen, merker Amundsen nå trenden for fullt. To av de tre norske utstillerne på Anuga, selger bare omega 3-produkter (Kavli var den tredje). - Vi utfyller hverandre, mener Rune Skjoldal. Han ser nemlig ikke på mat- og drikkeprodukter tilsatt omega 3 som noen konkurrent.

SMARTWEEK HEDRET

Henrik Mathisen i Smartfish er stolt etter messen. En egen kåring av de mest spennende nyhetene på Anuga, Taste 07, har nemlig funnet plass til et norsk produkt for første gang. Blant 1 200 produkter er den funksjonelle juicen Smartfish Smartweek ett av de få som slapp gjennom nåløyet.

- Ett glass inneholder 705 mg omega 3. Det er det samme som to kapsler, sier Mathisen. Smartweek er dyrere enn kapsler for en dagsdose, men han understreker at dagsdosen her også omfatter et glass antioksidant-rik juice av eple, granateple og aronia.

- De fleste norske kjedene har fått opp øynene for helse og sunnhet. Og dette er det mest funksjonelle produktet på hele messen, hevder Henrik Mathisen.

FØRST HOS REMA

Det hele begynte i Rema 1000, men nå er Smartweek også på vei inn hos Coop og flere av butikkene til Norgesgruppen. Samtidig tar omega 3-juicen spranget ut i verden, og blir møtt med interesse fra de store, internasjonale kjedene. Neste skritt er kullsyre. Nye produkter i små kartonger, med kullsyre og ulike smaker, er på planen, men det tar lenge ennå før de er i butikkene. Dessuten arbeider Smartfish med en studie for å få fastslått at omega 3 tas opp mye bedre i kroppen når den kommer som drikke enn når den tas i kapsler.

Smartweek er holdbar i tre uker, og selges fra kjøledisken. Bak selskapet står en gruppe private aksjonærer, mens Jensen & co er distributør til de norske butikkene.

Powered by Labrador CMS